Logga in

Skapa konto för att logga in

Skapa konto

Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om PostkodLotteriet och våra produkter, till exempel vinstfrågor, regler och vårt stöd till välgörenhet.

Informationen är uppdelad i olika kategorier, som du hittar i menyn till vänster. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss på Kundservice genom formuläret eller per telefon.

Kundtjänst telefonist

Vanliga frågor

  • Hur kommer jag igång och spelar på postkodlotteriet.se?

    För att kunna spela på postkodlotteriet.se måste du först Skapa ett konto och Logga in. På postkodlotteriet.se kan du spela direkt på våra skraplotter och i våra bingorum. Klicka på PostkodSkrapet eller Bingo i menyn för att komma till respektive spellobby.

    Vill du ha mer information om hur man spelar på våra Skraplotter, klicka här!

    Vill du ha mer information om hur man spelar Bingo, klicka här!

  • Vad var SemesterJackpotten och varför tog ni bort den?

    Våra kunder och deras synpunkter är väldigt viktiga för oss. Vi har sedan starten lyssnat på kunderna och gjort många större och mindre ändringar baserat på synpunkterna. Något som genomsyrat synpunkterna sedan starten är att våra kunder uppskattar både att bidra till välgörenhet och delta i större utlottningar. Vi beslutade därför att införa en 13:e spelomgång med en stor jackpott på 64 miljoner kronor, detta skulle innebära ytterligare en vinstchans och ännu mer pengar till välgörande ändamål.

    Efter att vi presenterat SemesterJackpotten har många kunder hört av sig till oss och varit upprörda över att de inte blivit tillfrågade om de ville delta i utlottningen eller inte. Erbjudandet fick med andra ord inte det mottagande vi räknat med och efter att ha lyssnat på våra kunder har vi beslutat att stryka SemesterJackpotten.

    PostkodLotteriets filosofi är att erbjuda kunderna ett enkelt, tryggt och spännande lotteri. Nu gjorde vi fel och då ändrar vi på det.

  • När får jag min vinst i Lotteriet?

    Vinster ska vara dig tillhanda inom fyra veckor från presentationsdatumet.

    Betalar du via autogiro sätts pengarna in på det konto som autogirot är kopplat till. Vid annat betalsätt sätts vinsten in på det konto som vi har registrerat, detta kan du ange under fliken Personuppgifter på Mina sidor.

    Du kan även välja att få dina lottvinster upp till 500 kronor insatta direkt på ditt spelkonto, det gör du via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

    Har du inte angett något konto betalas vinsten ut via avi.

  • Hur registrerar jag mitt autogiro?

    Om du har internetbank kan du registrera ett så kallat e-medgivande. Följ instruktionerna på din internetbank. Som betalningsmottagare anger du Svenska PostkodFöreningen och som betalarnummer anger du ditt personnummer med 12 siffror.

    Du kan även ladda ner en blankett för autogiromedgivande här.

    Om du gör ditt autogiromedgivande skriftligen behöver vi även få med ditt clearingnummer. Clearingnumret är 4 siffror.

    Är du kund i Swedbank kan ditt clearingnummer vara 5 siffror. Då tar du bort den femte siffran.

    Exempel:
    Istället för 8314-5 skriver du 8314.


    Har du Nordea personkonto, där ditt kontonummer är ditt personnummer, är ditt clearingnummer 3300.

  • Hur gör jag förändringar i mitt lottantal?

    Vill du öka ditt lottantal kan du själv göra det här via vår webbplats och Mina sidor och fliken Mina lotter.

    Vill du däremot minska ditt lottantal är du välkommen att ringa oss på Kundservice, så hjälper vi dig med det. Du når oss, på telefonnummer 0771-44 55 44.

  • Jag fick inte min utlovade bonus, varför?

    Varför en bonus inte betalats eller delats ut kan bero på olika saker. Varje kampanj är giltig under en viss period och har ett eller flera krav som måste uppfyllas för att du skall vara kvalificerad för bonusen. Du kan se vad som gäller för just det erbjudandet i kampanjens villkor.

    En vanlig orsak är att man inte spelat upp det kvalificerande omsättningskravet innan tiden går ut.

    Exempel: Det är ett erbjudande att om du sätter in 100 kronor och spelar för 100 kronor, inom 24 timmar, så får du 100 kronor i bonus. Om du bara skulle spela för 99 kronor inom de avsatta 24 timmarna så kommer bonusen inte falla ut.

    Är du fortfarande osäker på vad orsaken är till att du inte fått din bonus kan du ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.

  • Hur fungerar Chatten och chattävlingar?

    Under tiden du spelar Bingo så kan du chatta med dina medspelare och prata om allt mellan himmel och Bingo. För att kunna använda chatten måste du vara inloggad.

    Vi vill att våra bingospelare skall ha en trevlig stund i chatten så ha ett vårdat språk, var vänlig och visa respekt för varandras olikheter. Reklam, värvning eller försäljning är givetvis inte tillåtet och du får inte heller dela med dig av eventuella mottagna bonuskoder.

    PostkodLotteriet kan inte hållas ansvariga för innehållet i chatten men kan spärra spelare som bryter mot reglerna.

    Vill du läsa de fullständiga reglerna för Bingochatten, klicka här.

    Dagligen hittar du spelvärdar i Bingochatten där de gör allt för att du skall få en trevlig stund. De brukar även hålla chattävlingar med deltagarna.

    För att få delta i en chattävling måste du minst ha en betald bricka i spelomgången som pågår. Chattävlingarna kan vara frågesporter eller ordmixar. Vinnaren får bonuspengar som de kan använda för att köpa skraplotter eller bingobrickor. Det händer även att vi har extratävlingar där man kan vinna fina varuvinster. I samband med tävlingen så informerar alltid spelvärden om hur spelet fungerar och vinstens storlek. Spelvärden avgör vem som är vinnare och beslutet kan ej överklagas.

    Mer om hur bonusar hittar du under "Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?"

    Vill du läsa mer om reglerna i chattävlingar och vilka olika som finns, klicka här.

    Mer information om våra spelvärdar hittar du här. Om det inte räcker kan du även läsa om deras dagliga äventyr i Bingobloggen. Här kan du få spännande och goda recept från Jessica Frej eller prata om allt mellan himmel och jord med henne eller någon utav våra andra chattvärdar. Här berättar de även om det kommer vara några extra fina priser i chattävlingarna.

  • Kan jag spela på postkodlotteriet.se via min smartphone eller surfplatta?

    Vi arbetar ständigt för att förbättra våra produkter och kunna erbjuda våra kunder en enkel och trivsam spelupplevelse.

    Redan idag kan du spela PostkodSkrapet, LyckoSjuan, MiniSkrapet samt TurSkrapet på din smartphone eller iPad och fler av våra olika spel kommer succesivt att släppas.

    Av tekniska skäl så fungerar inte dessa spel på äldre smartphonemodeller eller Android tablets. För bästa spelupplevelse rekommenderar vi även att du alltid har senaste uppdateringen av operativsystemet på din mobila enhet. Vårt mål är även att kunna erbjuda stöd för andra typer av mobila enheter inom en snar framtid.

  • Jag har problem att skapa mitt konto, vad kan det bero på?

    Det är viktigt att den webbläsare du använder är uppdaterad. Skulle du stöta på problem med att skapa ditt konto eller logga in kan det bero på att den webbläsare du använder är för gammal. Prova att uppdatera den och försök skapa ditt konto på nytt. Skulle problemet kvarstå vänligen kontakta Kundservice.

  • Hur gör jag för att skapa ett konto på postkodlotteriet.se?

    För att kunna logga in på postkodlotteriet.se måste du först skapa ett konto. Har du lott i PostkodLotteriet och ska skapa ett konto behöver du ha ditt kundnummer till hands. Du hittar det på ditt Lottcertifikat som du fick hemskickat när du köpte din lott.

    Inloggningsuppgifter till ditt konto blir din e-postadress och ett lösenord som du själv väljer då du skapar kontot.

    Det här nya sättet att logga in på postkodlotteriet.se är en följd av att vi har ökat säkerheten på webbplatsen för att kunna garantera full säkerhet för dina personuppgifter.

  • Vad händer om spelet avbryts?

    Om du förlorar kontakt med spelet på grund av t ex strömavbrott eller dålig internetuppkoppling så ligger skraplotten kvar som den var när det avbröts och du kan fortsätta spela när du loggat in.

    Om du spelar bingo så fortsätter din bricka delta och eventuell vinst sätts in på ditt spelkonto.

    Om ditt bingospel avbryts på grund av att det är för få deltagare i bingoomgången får du tillbaka din insats. Pengarna sätts tillbaka in på ditt spelkonto automatiskt, oftast direkt, annars inom max 1 timme.

Spelansvar

  • Övervakas PostkodLotteriets olika vinstdragningar?

    Alla utlottningar i Lotteriet kontrolleras av Lotteriinspektionen (LI).

    Bingobrickor, skraplotter och dragningar slumpas fram med hjälp av en slumpgenerator. Den är typgodkänd av Lotteriinspektionen som har tagit Statens Kriminaltekniska Laboratorium till sin hjälp vid godkännandet.

    PostkodLotteriet kan inte, under några som helst omständigheter, påverka dragningar eller pågående spel.

  • På vilket sätt tar PostkodLotteriet spelansvar?

    PostkodLotteriet tar frågor kring spelansvar på största allvar och grundpremissen för vår verksamhet är att vi opererar efter svensk licens och svensk lag. Det betyder att en viss del av vår omsättning måste gå tillbaka till allmännyttiga ändamål och att återbetalningen i form av spelvinster till våra kunder inte får överstiga 50 %. Allt för att inte uppmana till överdrivet spelande.

    Svenska PostkodLotteriet är medlemmar i Spelbranchens Etiska Råd (SPER).

    Vi har en strikt 18-års gräns på alla våra produkter. Vi har även satt tak på hur mycket man kan sätta in att spela för varje månad på postkodlotteriet.se, samt hur många lotter man får köpa i Lotteriet.

    Vi uppmuntrar även våra kunder att sätta egna begränsningar för hur mycket de får sätta in varje månad, hur mycket de får förlora eller tid de spenderar på spel på postkodlotteriet.se.

    Allt överskott från PostkodLotteriets produkter går till våra förmånstagare. Det är olika organisationer som bidrar till en bättre värld, via bland annat projekt för utsatta barn och vuxna, djur och natur och forskning inom viktiga områden.

  • Vilka kan spela hos er?

    För att spela i våra olika produkter måste man bland annat ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige.

    För mer information om villkor kring deltagande ber vi dig kontrollera Allmänna villkor och regler för respektive lotteri eller spel.

Organisation

  • Vad är Kulturstiftelsen?

    Målsättningen med PostkodLotteriets Kulturstiftelse är att verka i linje med PostkodLotteriets vision om en bättre värld. Kulturstiftelsen stödjer projekt som genom kulturella uttryck och former skapar en positiv social effekt för en större grupp människor. Kulturstiftelsen skiljer sig från PostkodLotteriets övriga förmånstagare eftersom den inte är slutmottagare av de insamlade medlen, hela överskottet går till olika kulturella projekt och initiativ.

    Kulturstiftelsens projektstöd är tidsbegränsade, i regel ettåriga där pengarna är öronmärkta för specifika aktiviteter under projektperioden. Projektet ska även vara utöver ordinarie verksamhet.

    Alla projekt som får stöd av Kulturstiftelsen är godkända av Lotteriinspektionen.

    Klicka här om du vill läsa mer om Kulturstiftelsen och deras aktuella projekt.

  • Vad är PostkodFöreningen?

    För att driva lotteri måste man ha ett lotteritillstånd och för att få det måste man ha en ideell förening. Det är Svenska PostkodFöreningen som har PostkodLotteriets lotteritillstånd. Föreningens oberoende styrelse har den viktiga uppgiften att varje år fördela överskottet från PostkodLotteriets olika lotterier och spel mellan förmånstagare.

  • Vad är PostkodStiftelsen?

    Svenska PostkodStiftelsens ändamål är att främja en hållbar utveckling för människa, djur och miljö genom att finansiellt stödja aktörer och projekt som verkar för en bättre värld. PostkodStiftelsen skiljer sig från PostkodLotteriets övriga förmånstagare eftersom den inte är slutmottagare för de insamlade medlen. Hos Stiftelsen kan svenska och internationella organisationer söka medel för enskilda projekt.

    De projekt som får stöd ska passa in under stiftelsens verksamhetsområden: naturskydd, klimat, hållbara energikällor, fattigdomsbekämpning, mänskliga rättigheter och fred.

    Alla projekt som får stöd av PostkodStiftelsen är godkända av Lotteriinspektionen.

    Klicka här om du vill läsa mer om PostkodStiftelsen och deras aktuella projekt.

  • När startade PostkodLotteriet?

    Svenska PostkodLotteriet startade i september 2005. Vårt systerlotteri i Holland startade i slutet av 1980-talet. PostkodLotteriet finns även i Storbritannien.

  • Vad är PostkodLotteriet?

    Svenska PostkodLotteriet genererar pengar till de 49 ideella organisationer som är förmånstagare i PostkodLotteriet genom att skänka hela företagets överskott till dem. Under 2014 delade vi ut rekordsumman 1,1 miljarder kronor vilket är en ökning på cirka 100 miljoner från föregående år.

    Sedan starten 2005 har vi delat ut över 4,9 miljarder kronor och vi stödjer flera av Sveriges viktigaste aktörer inom miljö, hälsa och mänskliga rättigheter. PostkodLotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö.

Förmånstagare

  • Hur kontrollerar ni att pengarna som delas ut går dit de ska?

    PostkodLotteriets överskott går till de ideella organisationer som PostkodLotteriet stödjer. Ett viktigt villkor för att få stöd från PostkodLotteriet är att organisationen har ett så kallat 90-konto. Det innebär att den kontrolleras av Svensk insamlingskontroll. För mer information om hur Svensk insamlingskontroll kontrollerar insamlingsorganisationer, besök www.insamlingskontroll.se/.

    Ett annat krav är att organisationen är medlem i FRII (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd) och därmed följer FRII:s kvalitetskod. För mer information om FRII:s arbete och kvalitetskod, besök www.frii.se.

    Alla välgörenhetsorganisationer som PostkodLotteriet stödjer måste godkännas av Lotteriinspektionen, som är den myndighet som ser till att pengar från lotterier används på ett korrekt sätt och även utfärdar lotteritillstånd för PostkodLotteriet. PostkodLotteriets pengar till organisationerna är inte öronmärkta. Organisationerna avgör bäst var pengarna gör mest nytta. De redovisar samtidigt till PostkodLotteriet, både före och efter genomförandet, vilka projekt pengarna används till.

  • Vilka organisationer stödjer PostkodLotteriet?

    De utvalda organisationerna arbetar inom områden som mänskliga rättigheter, djur, natur och miljö. För dessa organisationer betyder samarbetet med PostkodLotteriet mycket. Pengarna som PostkodLotteriet varje år donerar till dem gör det möjligt för dem att bidra till viktiga projekt.

  • Hur mycket pengar delas ut till förmånstagarna?

    PostkodLotteriet genererar pengar till de organisationer som är förmånstagare till PostkodLotteriet genom att dela ut hela företagets överskott till dem.

    Under 2013 delade vi ut 1,1 miljard till de 49 organisationer vi stödjer vilket är en ökning på cirka 100 miljoner från föregående år. Sedan starten 2005 har vi delat ut över 4,9 miljarder kronor.

    Svenska PostkodLotteriet är tillsammans med sina systerlotterier i Holland och Storbritannien världens andra största privata givare till ideell verksamhet.

  • Hur fördelas pengarna till förmånstagarna?

    Pengarna fördelas till alla förmånstagare. Det är PostkodFöreningens styrelse som beslutar hur pengarna ska fördelas efter förslag från vår välgörenhetsavdelning som har utvärderat de olika organisationerna. Utdelningen beror bland annat på hur stor insamlingsförmåga organisationen har. Fördelningen godkänns sedan av Lotteriinspektionen.

  • Varför är inte min favoritorganisation med?

    För att en organisation ska kunna bli förmånstagare hos PostkodLotteriet måste den uppfylla flera krav. Den måste även godkännas av både PostkodFöreningens styrelse och Lotteriinspektionen.

    Mer information om de krav som ställs samt hur en förening ansöker hittar du under fliken Förmånstagare.

TV-program

  • Hur gör jag för att tävla i era program?

    Är du vass på ordspel? Då platsar du i PostkodLingo. Skriv till castingsthlm@jarowskij.se och anmäl ditt intresse.

    Är du däremot allmänbildad och vill tävla i PostkodMiljonären skickar du din intresseanmälan till castingpkm@eyeworks.se.

    Du kan även följa PostkodLotteriet, PostkodLingo och PostkodMiljonären på Facebook. Där presenterar vi information om eventuella castings för programmen.

  • Vad är PostkodLingo?

    PostkodLingo är en ordlek som utmanar de tävlandes ordkunskaper och slumpen. Deltagarna tävlar i par och ska försöka lista ut vilka hemliga ord som döljer sig på varje spelbricka. Ett par går till final i varje program och har chans att vinna 50 000 kronor. Henrik Johnsson är programledare.

    PostkodLingo har för närvarande sändningsuppehåll.

  • Vad är MiljonJakten?

    MiljonJakten är ett antal extradragningar som varit i PostkodLotteriet och ett spännande underhållningsprogram på tv med Renée Nyberg som programledare. Det unika med MiljonJakten är att våra lottköpare hade chans att vinna lika mycket hemma, som finalspelaren i tv-studion. Deltagarna i studion bestod av lottköpare med gäster.

    Sista avsnitten visades i början av 2014.

    Vill du läsa mer om MiljonJakten klicka här.

  • Hur gör jag för att sitta i publiken i något av era program?

    PostkodMiljonären spelas in i Eyeworks TV-studio i Göteborg. Är du intresserad av att vara med som studiopublik skickar du ett mejl med namn, adress och telefonnummer till publik@eyeworks.tv så kontaktar de dig.

    PostkodLingo spelas in i Stockholm. Vill du sitta i publiken så skickar du ett mejl till lingopublik@jarowskij.se och ansök om publikbiljetter.

    Vi har också andra event över hela landet i form av GrannYror och större vinstutlottningar. Vill du hålla dig uppdaterad om det dyker upp något större event i din närhet så kan du följa oss på Facebook, Twitter, Instagram.

  • När och var sänds PostkodMiljonären?

    PostkodMiljonären visas normalt på TV4 klockan 19.30 varje fredag och lördag.

  • Betalar vinnarna i PostkodMiljonären vinstskatt?

    Ja, den som vinner pengar i Heta stolen i tv-programmet PostkodMiljonären betalar inkomstkatt på vinsten då det inte är en lotterivinst utan ett tävlingspris. I Sverige är det endast lotterivinster som är befriade från skatt.

  • Vad är PostkodMiljonären?

    PostkodMiljonären är ett frågesportprogram som har underhållit den svenska publiken sedan 2005. En tävlande har chans att vinna en miljon kronor om personen klarar av alla femton frågorna. Programledare är Rickard Sjöberg.

    I programmet visas även delar av veckans vinnare i Lotteriet. Vinstutdelare är Sandra Dahlberg, Magdalena Graaf och Putte Nelsson.

Adress och Lottnummer

  • Det står att min adress är ogiltig när jag registrerar mig, varför?

    Kontrollera att du har skrivit rätt uppgift i rätt fält. Till exempel ska uppgiften för gatunummer stå i fältet för gatunummer, märkt Nr.

    Vi använder Lantmäteriverkets fastighetsregister. Om du skulle ha problem med att din adress inte är registrerad, vänligen ta kontakt med din kommun.

    Läs gärna mer i våra Allmänna villkor.

  • Varför har jag fått ett nytt lottnummer, trots att jag inte flyttat?

    Ditt lottnummer bygger på din adress och ibland sker det förändringar som påverkar det. Det kan vara postnummer som ändras eller postkoder som behöver uppdateras.

    Läs gärna mer i våra Allmänna Villkor.

  • Varför har jag och min granne olika postkoder trots att vi bor på samma gata?

    Ett postnummer kan innehålla flera postkoder. Någonstans måste då gränsen mellan postkoderna dras och det kan vara så att gränsen går mellan just dig och din granne.

  • Mitt område har fått ny adress eller postnummer, vad gör jag?

    I samband med att posten eller kommunen gör större förändringar i adressregistret kommer dessa uppdateringar till oss direkt och våra register kommer att uppdateras per automatik.

    De lotter som påverkas av förändringen flyttas sedan samtidigt över till den nya postkoden.

  • Vad bestämmer hur mitt lottnummer ser ut?

    Ett lottnummer består av tre delar nämligen postnummer, gatukod och personligt nummer.
    Postnumret är det postnummer lotten deltar på.

    Varje postnummer är sedan indelat i mindre geografiska områden, så kallade gatukoder. Gatukoden består av två bokstäver.

    Den sista delen är det personliga numret som är ett tresiffrigt nummer som slumpats fram.

    Exempel:
    Lotten Vinnare bor på Turstigen 16 som finns på postnummer 123 45.
    Turstigen 16 har gatukod AB och det personliga numret hon blev tilldelat på sin lott är 678
    Hennes lottnummer blir därför 12345 AB 678

  • Jag har tappat mitt lottnummer, hur får jag ett nytt?

    Du kan alltid se dina lottnummer genom att logga in på Mina sidor och fliken Mina lotter på postkodlotteriet.se. Klicka på knappen Logga in högst upp på sidan till höger.

    Vill du ha ett nytt lottcertifikat tar du kontakt med oss på Kundservice så skickar vi ut ett nytt till dig.

  • Jag har flyttat, vad gör jag?

    Du bör snarast ta kontakt med oss på Kundservice för att uppdatera din adress så att vi kan flytta över dina lotter till den nya adressen. Givetvis behåller du alla andelar när lotten flyttas över och ett nytt lottcertifikat med dina nya lottnummer skickas ut.

    Ditt lottnummer ändras per automatik från och med nästa fakturerade period när vi fått besked om adressändringen från dig eller genom automatiska uppdateringar.

    Läs gärna mer i Allmänna Villkor, paragraf 5.

  • Kan jag ha lotter på annan adress än där jag bor?

    Du kan inte beställa lotter på någon annan adress annan än den du är folkbokförd, eller har särskild postadress till.

    I samband med flytt kan du dock välja att behålla de lottnummer du hade på din gamla adress som extralotter. Vill du göra det, vänligen ta kontakt med oss på Kundservice så hjälper vi dig.

    Läs gärna mer i Allmänna Villkor, paragraf 5.

Prenumerationsfrågor

  • Vad var SemesterJackpotten och varför tog ni bort den?

    Våra kunder och deras synpunkter är väldigt viktiga för oss. Vi har sedan starten lyssnat på kunderna och gjort många större och mindre ändringar baserat på synpunkterna. Något som genomsyrat synpunkterna sedan starten är att våra kunder uppskattar både att bidra till välgörenhet och delta i större utlottningar. Vi beslutade därför att införa en 13:e spelomgång med en stor jackpott på 64 miljoner kronor, detta skulle innebära ytterligare en vinstchans och ännu mer pengar till välgörande ändamål.

    Efter att vi presenterat SemesterJackpotten har många kunder hört av sig till oss och varit upprörda över att de inte blivit tillfrågade om de ville delta i utlottningen eller inte. Erbjudandet fick med andra ord inte det mottagande vi räknat med och efter att ha lyssnat på våra kunder har vi beslutat att stryka SemesterJackpotten.

    PostkodLotteriets filosofi är att erbjuda kunderna ett enkelt, tryggt och spännande lotteri. Nu gjorde vi fel och då ändrar vi på det.

  • När kommer min premie?

    Det här står angivet på ditt autogiromedgivande eller det välkomstmeddelande som skickades ut via e-post i samband med din beställning. Normalt skickas premier 4-6 veckor efter din första betalning.

  • Hur gör jag förändringar i mitt lottantal?

    Vill du öka ditt lottantal kan du själv göra det här via vår webbplats och Mina sidor och fliken Mina lotter.

    Vill du däremot minska ditt lottantal är du välkommen att ringa oss på Kundservice, så hjälper vi dig med det. Du når oss, på telefonnummer 0771-44 55 44.

  • Hur fungerar Lotteriet?

    PostkodLotteriet är ett spännande och vinstrikt prenumerationslotteri, där lottköparna vinner på antingen det unika lottnumret eller tillsammans med alla lottköpande grannar i postnumret eller postkoden. Vi har delat upp alla postnummer i mindre områden genom en kombination av två bokstäver. Tillsammans med postnumret bildar de två bokstäverna en postkod (t ex 123 45 AB). Det unika lottnumret består av postkoden + ett personligt tresiffrigt nummer.

    Varje lott kostar 160 kronor per månad och deltar i minst en dragning varje dag. Du hittar vår aktuella vinstplan här.

  • Kan jag ge bort en lott till någon annan?

    Du kan köpa ett presentkort som gäller allt från en till sex månader, samt köpa årsprenumeration via oss på Kundservice. Kontakta oss och meddela hur många lotter och för hur många månader respektive lott ska gälla. Lotter köpta via presentkort avslutas automatiskt efter perioden.

    Om mottagaren är medveten om gåvan och har ett spelkonto på postkodlotteriet.se kan ni, efter att loggat in på mottagarens konto, köpa en lott. Som betalsätt väljer ni kontokort och där fyller du i det kortnummer som betalningen ska göras ifrån. Detta går dock inte att göra om mottagaren redan har en lottprenumeration. Prenumerationen kommer att fortsätta tillsvidare med månadsvis betalning. När prenumerationen ska avslutas görs det under Mina sidor på mottagarens spelkonto.


    Givetvis kan även företag ge bort lotter till sina anställda, kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig att registrera din beställning.

  • Har ni bindningstid i Lotteriet?

    Nej, det finns ingen bindningstid i Lotteriet. Du deltar så länge du själv vill. Vid avslut deltar du betald period ut.

  • Kan jag flytta min lott till någon annan i hushållet?

    Ja, om du tar kontakt med oss på Kundservice så hjälper vi dig.

  • En avliden släkting är med i Lotteriet, hur gör vi?

    Ta kontakt med oss på Kundservice så kan vi hjälpa er att flytta prenumerationen till en annan person i hushållet eller avsluta den.

  • Hur många är med i Lotteriet?

    Vi har ungefär en miljon deltagare i Lotteriet och tillsammans har de över 1.6 miljoner lotter.

    Det är viktigt att poängtera att trots att det är Sveriges populäraste prenumerationslotteri så påverkar inte deltagarantalet din vinstchans i våra dagliga utlottningar. Alla postnummer i Lotteriet har lika stor chans vare sig det är en eller fler deltagare på postnumret.

  • Om jag vinner en storvinst, måste jag vara med i TV?

    Givetvis tar vi hänsyn till om du inte vill synas i tv. Det är bara att meddela detta till tv-teamet när de gör inspelningen.

Autogiro & Kortbetalning

  • Varför har ni dragit två gånger från mitt konto med bara några dagars mellanrum?

    Vår betalningsrutin innebär att vi gör ett första försök att dra betalningen runt den första bankdagen i månaden. Om vi inte kan dra avgiften då gör vi ett nytt försök runt den 25:e i månaden. Detta kan resultera i att vi gör en dragning i slutet av månaden och sedan en ny dragning första bankdagen månaden därpå.

  • Hur registrerar jag mitt autogiro?

    Om du har internetbank kan du registrera ett så kallat e-medgivande. Följ instruktionerna på din internetbank. Som betalningsmottagare anger du Svenska PostkodFöreningen och som betalarnummer anger du ditt personnummer med 12 siffror.

    Du kan även ladda ner en blankett för autogiromedgivande här.

    Om du gör ditt autogiromedgivande skriftligen behöver vi även få med ditt clearingnummer. Clearingnumret är 4 siffror.

    Är du kund i Swedbank kan ditt clearingnummer vara 5 siffror. Då tar du bort den femte siffran.

    Exempel:
    Istället för 8314-5 skriver du 8314.


    Har du Nordea personkonto, där ditt kontonummer är ditt personnummer, är ditt clearingnummer 3300.

  • När dras pengarna från mitt konto när jag har automatisk dragning?

    Betalningen sker runt den första bankdagen i månaden. Om betalningen inte kunde genomföras görs ytterligare försök att dra betalningen fram till i slutet av månaden. Betalningen gäller för deltagande under nästkommande månad.

    Om betalningen inte gått igenom i början av månaden skickas ett meddelande om detta till dig via brev eller e-post.

  • Hur ändrar jag det konto eller kort som avgiften dras ifrån?

    Om du vill byta kontonummer för ditt autogiro tar du kontakt med din bank. Har du bytt bank är det din övertagande bank som hjälper dig. Handlar det om ett kontobyte inom samma bank hjälper din nuvarande bank dig med detta.

    Betalar du din prenumeration via kortbetalning och har fått ett nytt kort kan du registrera de nya uppgifterna här.

  • Varför får jag e-post om att betalning inte genomförts?

    Du betalar förmodligen med automatiskt dragning från ditt kontokort. Orsaken till att betalningen inte har dragits är oftast att banken inte godkände köpet.

    Det vanligaste problemet är oftast att kunden fått ett nytt kontokort hemskickat och glömt att registrera det nya kortet på vår webbplats. Om du har fått ett nytt kort kan du registrera de nya uppgifterna här.

Vinstfrågor Lotteriet

  • Var sätts min vinst in?

    Vinster i Lotteriet ska vara dig tillhanda inom fyra veckor från presentationsdatumet. Vinster som sätts in på spelkontot exempelvis bingovinster sätts in direkt vid speltillfället.

    Betalar du via autogiro sätts pengarna in på det konto som autogirot är kopplat till. Vid annat betalsätt sätts vinsten in på det konto som vi har registrerat, detta kan du ange under fliken Personuppgifter på Mina sidor. Saknar vi ett kontonummer att sätta in vinsten på betalas den ut via avi.

    Du kan även välja att få dina lottvinster upp till 500 kronor insatta direkt på ditt spelkonto, det gör du via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

    Gäller det vinster i våra övriga spel så sätter du själv in vinsten på det konto som du angivit under Personuppgifter på Mina sidor.

  • När får jag min vinst i Lotteriet?

    Vinster ska vara dig tillhanda inom fyra veckor från presentationsdatumet.

    Betalar du via autogiro sätts pengarna in på det konto som autogirot är kopplat till. Vid annat betalsätt sätts vinsten in på det konto som vi har registrerat, detta kan du ange under fliken Personuppgifter på Mina sidor.

    Du kan även välja att få dina lottvinster upp till 500 kronor insatta direkt på ditt spelkonto, det gör du via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

    Har du inte angett något konto betalas vinsten ut via avi.

  • Hur rättar jag min lott?

    Din lott kan du rätta genom att logga in och sedan klicka på rätta lott-länken längst upp på sidan eller i menyn som fälls ut om du klickar på ditt namn i listen högst upp till höger. Du kan också rätta lotten under Mina sidor och under fliken Mina lotter.

    Om det är första gången du ska logga in på nya postkodlotteriet.se måste du först skapa ett konto för inloggning. Klicka då på knappen Skapa konto högst upp till höger på sidan, och se till att ha ditt kundnummer till hands eftersom det behövs i registreringen.

    Observera att du inte själv måste hålla reda på om du vinner eller inte – det gör vi åt dig! Eventuella vinster utbetalas automatiskt till det konto du angivit inom fyra veckor från vinstdatumet. Betalar du via autogiro sätts pengarna in på det konto pengarna dras ifrån. Vid annat betalsätt kan du själv registrera ett konto för vinstutbetalningar under fliken Personuppgifter under Mina sidor.

    Du kan även välja att alla vinster upp till 500 kronor i Lotteriet istället skall sättas in på ditt spelkonto, det gör du via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

  • Hur dras vinnarna i Lotteriet?

    I de dagliga vinstdragningarna måndag-fredag drar vi först ett vinnande postnummer och därefter en vinnande postkod (postnummer + 2 bokstäver) i det postnumret.

    Varje fredag lottar vi dessutom ut ytterligare två vinster – en bil respektive en miljon kronor – till två lottnummer i fredagens vinnande postkod.

    Varje lördag lottar vi ut en miljon kronor till ett lottnummer i fredagens vinnande postnummer.

    Varje söndag lottar vi ut lägre vinster till ett värde av minst tre miljoner kronor.

    I våra dagliga vinstdragningar där vinsten är på postkod- och postnummernivå går den större vinsten till postkoden och den mindre till postnumret. Vinsterna i dessa är alltid per lott. I de vinstdragningar som dras på lottnummer vinner man på den dragna lotten.

    Aktuell vinstplan hittar du här.

    Lotteriinspektionen övervakar och godkänner alla vinstdragningar.

  • Hur mycket kan jag vinna i Lotteriet?

    I våra dagliga vinstdragningar är den enskilt högsta vinsten 1 miljon kronor varje fredag och lika mycket varje lördag. Vinsterna i postnummer och postkod är per lott, så ju fler lotter du har, desto mer vinner du.

    Exempel:
    Ture deltar i Lotteriet med tre lotter. I fredagens vinstdragning dras hans postkod som den vinnande. Då Ture har tre lotter så blir vinsten 3 x 100 000 kronor. Eftersom Ture har tre lotter har han tre gånger så stor chans att vinna i bil- och miljonutlottningen. Hade Ture istället vunnit på postnumret hade han vunnit 3 x 10 000.


    I Lotteriets specialdragning GrannYran beror vinstens storlek på hur stor vinstpotten är, hur många lotter du har, hur länge du har haft dem under lotteriåret och hur många grannar i postnumret som är med i Lotteriet. Den enskilt högsta vinsten som hittills har delats ut är 36 893 478 kronor.

  • Hur mycket går tillbaka i vinster i Lotteriet?

    Vi betalar tillbaka 40 procent av avgiften i form av vinster till våra deltagare i Lotteriet.

  • Hur stor chans är det att vinna i Lotteriet?

    Antalet vinnare varierar från dragning till dragning, beroende på hur många lottköpare det finns i vinnande postnummer och postkod. Det är därför svårt att ge en exakt siffra på vinstchansen.

    Under 2014 beräknar vi att varje månad i snitt dela ut runt 200 000 vinster, vilket innebär vinst på ungefär var 8:e lott.

  • Kan jag byta min varuvinst mot pengar?

    Grattis till din vinst! I de fall när vi har haft en extrautlottning av varuvinster kan vi inte växla detta till pengar. Givetvis är det ingenting som hindrar att du själv säljer din varuvinst vidare.

GrannYran & MiljonJakten

  • Varför har jag fått väsknummer?

    Alla lotter i PostkodLotteriet har blivit tilldelade ett väsknummer mellan 1 och 26. På Mina sidor, under fliken Mina lotter, på postkodlotteriet.se ser du dina lotter och väsknummer.

    Väsknumret används i extrautlottningen MiljonJakten som vi senast hade i december 2013 - januari 2014. Om du hade samma väsknummer som någon av finalisterna i MiljonJakten så deltog du i en vinstdragning där du kunde vinna samma summa som finalisten. Finalisten i MiljonJakten kan vinna mellan 1 och 10 miljoner kronor.

  • Vad är GrannYran?

    GrannYran är en större vinstutlottning i Lotteriet, där ett postnummer får dela på en större vinstpott. Under 2014 kommer vi att ha tre GrannYror. Hittills har 24 orter vunnit GrannYran.

  • Vilka orter har vunnit i GrannYran?

    Totalt har vi haft 24 GrannYror sedan Lotteriet startade, med glada vinnare över hela landet från Hörby i söder till Gällivare i norr.

    Sista GrannYran hamnade i Kristianstad där det var 168 vinnare, varav 18 nya miljonärer. Tillsammans delade de på 100 miljoner kronor.

  • Hur ofta är det GrannYra?

    GrannYra är det normalt tre gånger per år. En på våren, hösten och vintern. Under lotteriåret 2014 är dessa planerade i april, oktober och januari(2015).

  • Vad händer med andelar och väsknummer när jag flyttar?

    Ditt/dina lottnummer kommer att flyttas med till din nya adress när vi har fått information om din flytt från antingen dig eller SPAR (Statens personadressregister). Ändringen kan göras först när du har flyttat. Eftersom uppdateringen från SPAR sker med fördröjning är det viktigt att du själv kontaktar vår Kundservice så snart du har flyttat.

    Vid eventuell flytt flyttas även dina andelar och väsknummer över till den nya adressen.

    Läs mer i Allmänna Villkor, paragraf 5.

  • Hur fördelas vinsterna i GrannYran?

    Alla deltagare på det vinnande postnumret får dela på 1/3 av vinstpotten. Resterande pengar fördelas på den vinnande postkoden.

    Vinsterna på postkoden och postnumret fördelas med hjälp av andelarna. Ju fler andelar du har desto mer vinner du.

  • Hur kan jag vinna i GrannYran?

    Alla som har en betald lott den månad GrannYran är deltar även i GrannYran. I GrannYran dras ett vinnande postnummer och postkod bland alla deltagande lotter. Ju fler lotter du och dina grannar har, desto större är vinstchansen.

  • Vad är andelar och hur får jag fler?

    För varje månad och lott du betalar under lotteriåret får du en andel per lott. Ju fler andelar du har när det är dags för en GrannYradragning, desto mer vinner du om det blir ditt postnummer som dras. Andelarna nollställs när ett nytt lotteriår startar så att även nya kunder ska ha chansen att vara med och vinna stora summor i Lotteriet.

    Exempel:
    Betalar du för en lott varje månad sedan februari har du åtta vinstandelar när det är dags för GrannYran i oktober. Med två betalda lotter per månad under samma period har du sexton vinstandelar osv.

Spela Bingo

  • Hur kommer jag igång och spelar på postkodlotteriet.se?

    För att kunna spela på postkodlotteriet.se måste du först Skapa ett konto och Logga in. På postkodlotteriet.se kan du spela direkt på våra skraplotter och i våra bingorum. Klicka på PostkodSkrapet eller Bingo i menyn för att komma till respektive spellobby.

    Vill du ha mer information om hur man spelar på våra Skraplotter, klicka här!

    Vill du ha mer information om hur man spelar Bingo, klicka här!

  • Vad är bingochatt-bonusar och hur fungerar de?

    Bingochatt-bonus är en bonus som du får av någon av våra chattvärdar när de är inloggade i bingospelet, och du vinner ett chattspel. Bonusen sätts in på ditt spelkonto och kan användas till att köpa nya bingobrickor eller för att skrapa någon av våra skraplotter inne i bingorummet. Bingochattbonusar måste du spela för (omsätta) en (1) gång innan du kan ta ut pengarna och föra över dem till ditt bankkonto.

    Exempel
    Ture vinner 5 kronor, i ett chattspel, att spela för. Han måste då spela för 5 kronor för att kunna ta ut dessa pengar kontant.


    Observera att innan 1 januari 2014 var omsättningskravet på tre gånger. Eventuella omsättningskrav ligger kvar tills man nollställt bonuspengarna.

    Vill du läsa mer om bonusar och omsättningskrav se "Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?"

  • Hur fungerar Chatten och chattävlingar?

    Under tiden du spelar Bingo så kan du chatta med dina medspelare och prata om allt mellan himmel och Bingo. För att kunna använda chatten måste du vara inloggad.

    Vi vill att våra bingospelare skall ha en trevlig stund i chatten så ha ett vårdat språk, var vänlig och visa respekt för varandras olikheter. Reklam, värvning eller försäljning är givetvis inte tillåtet och du får inte heller dela med dig av eventuella mottagna bonuskoder.

    PostkodLotteriet kan inte hållas ansvariga för innehållet i chatten men kan spärra spelare som bryter mot reglerna.

    Vill du läsa de fullständiga reglerna för Bingochatten, klicka här.

    Dagligen hittar du spelvärdar i Bingochatten där de gör allt för att du skall få en trevlig stund. De brukar även hålla chattävlingar med deltagarna.

    För att få delta i en chattävling måste du minst ha en betald bricka i spelomgången som pågår. Chattävlingarna kan vara frågesporter eller ordmixar. Vinnaren får bonuspengar som de kan använda för att köpa skraplotter eller bingobrickor. Det händer även att vi har extratävlingar där man kan vinna fina varuvinster. I samband med tävlingen så informerar alltid spelvärden om hur spelet fungerar och vinstens storlek. Spelvärden avgör vem som är vinnare och beslutet kan ej överklagas.

    Mer om hur bonusar hittar du under "Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?"

    Vill du läsa mer om reglerna i chattävlingar och vilka olika som finns, klicka här.

    Mer information om våra spelvärdar hittar du här. Om det inte räcker kan du även läsa om deras dagliga äventyr i Bingobloggen. Här kan du få spännande och goda recept från Jessica Frej eller prata om allt mellan himmel och jord med henne eller någon utav våra andra chattvärdar. Här berättar de även om det kommer vara några extra fina priser i chattävlingarna.

  • Kan jag spela på postkodlotteriet.se via min smartphone eller surfplatta?

    Vi arbetar ständigt för att förbättra våra produkter och kunna erbjuda våra kunder en enkel och trivsam spelupplevelse.

    Redan idag kan du spela PostkodSkrapet, LyckoSjuan, MiniSkrapet samt TurSkrapet på din smartphone eller iPad och fler av våra olika spel kommer succesivt att släppas.

    Av tekniska skäl så fungerar inte dessa spel på äldre smartphonemodeller eller Android tablets. För bästa spelupplevelse rekommenderar vi även att du alltid har senaste uppdateringen av operativsystemet på din mobila enhet. Vårt mål är även att kunna erbjuda stöd för andra typer av mobila enheter inom en snar framtid.

  • Vad händer om spelet avbryts?

    Om du förlorar kontakt med spelet på grund av t ex strömavbrott eller dålig internetuppkoppling så ligger skraplotten kvar som den var när det avbröts och du kan fortsätta spela när du loggat in.

    Om du spelar bingo så fortsätter din bricka delta och eventuell vinst sätts in på ditt spelkonto.

    Om ditt bingospel avbryts på grund av att det är för få deltagare i bingoomgången får du tillbaka din insats. Pengarna sätts tillbaka in på ditt spelkonto automatiskt, oftast direkt, annars inom max 1 timme.

  • Behöver jag markera numren på brickan själv?

    Nej, det behöver du inte. Vi markerar automatiskt numren åt dig om du inte väljer att göra det själv. Väljer du manuell markering och missar ett nummer är det ingen fara, din bricka rättas automatiskt och eventuell vinst hamnar på ditt spelkonto efter att spelomgången är avslutad.

  • Kan jag ångra ett bingoköp?

    Nej, du kan inte ångra dig och annullera ett bingospel som du redan har betalat.

  • Vad kostar en bingobricka?

    En bingobricka kostar mellan 3 och 20 kronor. Priset varierar beroende på vilken typ av bricka och vilket spel det gäller.

  • Hur många spelare måste vara med i bingospelet för att spelet ska starta?

    För att ett bingospel ska starta måste det ha sålts ett visst antal brickor som gör att vinsten per rad är högre än brickpriset. Det krävs cirka femton stycken sålda brickor men det varierar beroende på vilken bricka spelet har.

    Om du har köpt brickor och det sedan visar sig att det inte är tillräckligt många spelare som deltar, avbryts spelet och du får tillbaka din insats. Pengarna sätts tillbaka in på ditt spelkonto automatiskt, oftast direkt, annars inom max 1 timme.

  • Vem spelar jag med?

    För att se vem som spelar Bingo i samma spel som du klickar du på ”Rumskamrater” längst ner i chatten i bingorummet. Då får du upp en lista över alla som är inloggade just nu. Antal spelare som köpt brickor i spelet visas ovanför brickorna i rutan ”Spelare”.

  • Var kan jag se de nummer som tidigare dragits under spelets gång?

    För att se tidigare dragna nummer i ett pågående spel klickar du på bilden på den lilla brickan som är placerad i samma ruta där bolldragningen sker.

  • Kan jag välja mina egna turnummer på en bingobricka?

    Ja, du kan välja fem nummer som du vill alltid ska finnas med på dina brickor. Resterande siffror slumpas fram. När du har valt dina lyckonummer klickar du på ”Spara”, så kommer nya brickor med dina valda nummer upp.

  • Hur får jag mina vinstpengar vid en eventuell bingovinst?

    Vid en eventuell bingovinst överförs det belopp som du har vunnit direkt till spelkonto. Är ni fler än en vinnare delas vinsterna lika mellan er. Vinstfördelningen redovisas direkt i spelet efter avslutad spelomgång. Vinster visas även under Kontohistorik och Händelser under fliken Mina spel på Mina sidor.

    Vill du sedan betala ut vinsten till det bankkonto som du har angivit som ditt utbetalningskonto gör du det via Mina sidor och fliken Personuppgifter.

  • Hur vinner jag jackpotten?

    Jackpotten vinner du om du får Bingo inom ett visst angivet antal bollar. Jackpottens värde och hur många bolldrag som krävs för att få Bingo, skiljer sig från bricka till bricka. Jackpottsumman visas inne i spelet ovanför brickorna. Är det fler än en spelare som vinner jackpotten delas summan lika mellan dessa.
    Om ingen vinner jackpotten ligger den kvar till nästa spel och växer för varje spelomgång. Jackpottsumman går aldrig ner på noll kronor. Det finns alltid ett minsta angivet startvärde som jackpotten återgår till när någon har vunnit och den har betalats ut. Startvärdet för varje jackpott i varje enskilt spel hittar du under Alla våra bingospel.

  • Hur vinner man i Bingo?

    Den eller de spelare som först får Bingo vinner. Hur det går till varierar beroende på vilken typ av bricka du spelar.

    Fullständiga regler för varje typ av bricka hittar du genom att klicka på det lilla info- i:et på respektive bricka.

  • Hur mycket går tillbaka till spelarna och hur fördelas insatsen?

    Lotteriinspektionen har beslutat att i Sverige ska återbetalning till kund från lotterier vara mellan 35 % - 50 %.
    Din insats fördelas mellan vinstpott, jackpott och huset (PostkodLotteriet). 50 % går till huset, ca 43 % går till vinstpotten och ca 7 % till jackpotten. Vi har alltså valt att återbetala maximalt till våra kunder d.v.s. 50 %.

  • Vad är ett bingoalias och vad innebär det?

    Ett bingoalias är ett smeknamn som visas bland annat i bingochatten, istället för ditt riktiga namn. Vi vill att våra spelare ska kunna känna igen och komma ihåg varandra i chatten. Därför kan du bara ändra ditt bingoalias en (1) gång, så välj ett som du trivs riktigt bra med och undvik att använda specialtecken som < > & % ? : , ; ) Vill du ändra ditt bingoalias gör du det genom Mina sidor

Spela Skrap & Spel

  • Hur kommer jag igång och spelar på postkodlotteriet.se?

    För att kunna spela på postkodlotteriet.se måste du först Skapa ett konto och Logga in. På postkodlotteriet.se kan du spela direkt på våra skraplotter och i våra bingorum. Klicka på PostkodSkrapet eller Bingo i menyn för att komma till respektive spellobby.

    Vill du ha mer information om hur man spelar på våra Skraplotter, klicka här!

    Vill du ha mer information om hur man spelar Bingo, klicka här!

  • Vad kan jag vinna?

    På våra skraplotter kan du vinna tillbaka priset för lotten eller upp till en miljon! Den högsta vinsten på direktskrap är PostkodSkrapets 2 000 000 kronor och i MiniSkrapet kan du skrapa fram en Mini Cooper värd 250 000 kronor.

  • Hur fungerar PostkodSkrapet?

    PostskodSkrapet är en lott som kostar 25 kronor.

    PostkodSkraplotten har 10 spelfält där tre likadana belopp ger dig en vinst med motsvarande värde. Bakom ett av fälten finns det en multiplikator som kan öka vinstens storlek upp till 12 gånger. På varje lott har du chans att vinna upp till 2 000 000 kronor som sätts in direkt på ditt spelkonto efter vinstkontroll. Är du kund i Lotteriet får du välja ett av dina lottnummer som sedan deltar med i nästa SkrapYra. SkrapYran är en jackpotdragning som alla som köpt en lott i PostkodSkrapet deltar i. Är du inte kund i Lotteriet så tilldelar vi numret på din PostkodSkraplott.

    Mer information om SkrapYran hittar du under "Vad är SkrapYran?"

  • Vad är vinstchansen och hur dras vinnarna i de olika skrapspelen?

    Vinstplanen för respektive skraplott är baserad på ett fast antal lotter, en så kallad batch.

    Exempel:
    I TurSkrapet är batchen på 1 miljon lotter. Av dessa är 271 478 vinstlotter i varierande valörer från 9 kr upp till 300 000 kr.


    När du köper en lott dras den slumpmässigt från de kvarvarande lotterna i batchen.

    Det belopp som går tillbaka i vinster till våra kunder varierar beroende på typ av skraplott. I Sverige måste återbetalningen i vinster till lottköparna ligga mellan 35 % och 50 %. Vi har valt att ligga så nära 50 % som möjligt.

    Du kan se respektive vinstplan för skraplotterna genom att trycka på info-i:et i nedre högerkant på varje lott.

  • Kan jag spela på postkodlotteriet.se via min smartphone eller surfplatta?

    Vi arbetar ständigt för att förbättra våra produkter och kunna erbjuda våra kunder en enkel och trivsam spelupplevelse.

    Redan idag kan du spela PostkodSkrapet, LyckoSjuan, MiniSkrapet samt TurSkrapet på din smartphone eller iPad och fler av våra olika spel kommer succesivt att släppas.

    Av tekniska skäl så fungerar inte dessa spel på äldre smartphonemodeller eller Android tablets. För bästa spelupplevelse rekommenderar vi även att du alltid har senaste uppdateringen av operativsystemet på din mobila enhet. Vårt mål är även att kunna erbjuda stöd för andra typer av mobila enheter inom en snar framtid.

  • Vad är SkrapYran?

    SkrapYran är en jackpottdragning för PostkodSkrapet och följer samma metodik som PostkodLotteriets populära GrannYra. Det vill säga att en av de deltagande spelarnas lotter dras och alla som har köpt lotter med den dragna lottens postnummer vinner jackpotten. Alla i samma postnummer delar på en tredjedel av hela jackpotten i SkrapYran - och resten delas av alla i samma postkod! Hela beloppet som byggts upp under respektive kvalificeringsperiod delas ut vid varje dragning och jackpotten är alltid minst 100 000 kronor per dragning, men kan också vara större. SkrapYrans dragningar genomförs tre gånger per år och dragning och vinstkontroll görs med samma dragningssystem som GrannYran använder.

    Spelarna med den vinnande postkoden eller postnumret meddelas via e-post samt via ”Mina sidor” och presenteras också på postkodlotteriet.se. Storleken på vinsten beror på hur många PostkodSkraplotter du köpt under perioden: för varje lott får du en vinstandel.

    Efter varje avslutad SkrapYra nollställs andelarna och vid nästa köp kan du om du är med i Lotteriet och om du har flera lotter, välja vilket lottnummer du vill delta med i nästa omgång. Valet har ingen inverkan på dina vinstchanser rent praktiskt, men kanske känns ett av dina lottnummer mer tursamt än något annat?
    Är du inte kund i Lotteriet så tilldelar vi numret på din PostkodSkraplott.

  • Vad händer om spelet avbryts?

    Om du förlorar kontakt med spelet på grund av t ex strömavbrott eller dålig internetuppkoppling så ligger skraplotten kvar som den var när det avbröts och du kan fortsätta spela när du loggat in.

    Om du spelar bingo så fortsätter din bricka delta och eventuell vinst sätts in på ditt spelkonto.

    Om ditt bingospel avbryts på grund av att det är för få deltagare i bingoomgången får du tillbaka din insats. Pengarna sätts tillbaka in på ditt spelkonto automatiskt, oftast direkt, annars inom max 1 timme.

  • Hur ser vinstplanerna ut för PostkodLotteriets skraplotter?

    Vinstplanerna för PostkodLotteriets skraplotter hittar du inne i respektive lott/spel genom att klicka på info-symbolen nere i högerkant på varje lott.

  • Hur får jag mina vinstpengar vid en eventuell skrapvinst?

    Vid en eventuell skrapvinst överförs det belopp som du har vunnit direkt till spelkonto när du trycker på knappen Vinstkontroll. Önskar du sedan betala ut vinsten till ditt angivna utbetalningskonto gör du det via Mina sidor.

  • Hur fungerar vinstkontroll för skraplotterna?

    Du kan välja autoskrap eller att skrapa själv. När skraplotten är skrapad klickar du på Vinstkontroll för att verifiera om skraplotten har en vinst eller inte och för att föra över eventuell vinst till ditt spelkonto. Väljer du autoskrap görs Vinstkontrollen automatiskt.

Mina Sidor

  • Vad kan jag göra på Mina sidor?

    På Mina sidor kan du administrera dina lotter i Lotteriet och dina spel här på postkodlotteriet.se

    Under fliken Mina lotter beställer du fler och rättar dina existerande lotter i Lotteriet.

    Under fliken Mina spel kan du se ditt spelsaldo, din kontohistorik med vinster, händelser och bonushistorik samt ställa in eventuella spelbegränsningar. Här kan du även göra uttag och insättningar på ditt spelkonto.

    Under fliken Personuppgifter ändrar du personuppgifter och utbetalningskonto för dina vinster. Här kan du även ställa in att lottvinster upp till 500 kronor automatiskt sätts in på ditt spelkonto samt registrera betalkort.

    Under fliken Bonuskoder kan du registrera bonuskoder du mottagit i samband med t.ex. kampanjer.

  • Jag har problem att skapa mitt konto, vad kan det bero på?

    Det är viktigt att den webbläsare du använder är uppdaterad. Skulle du stöta på problem med att skapa ditt konto eller logga in kan det bero på att den webbläsare du använder är för gammal. Prova att uppdatera den och försök skapa ditt konto på nytt. Skulle problemet kvarstå vänligen kontakta Kundservice.

  • Varför måste jag logga in för att rätta mina lotter?

    Vi har höjt säkerhetsnivån på vår webbplats vilket kräver att du loggar in för att rätta dina lotter. Du som är kund hos oss och har lott sedan tidigare måste ha ditt kundnummer till hands när du skapar ditt konto för inloggning på postkodlotteriet.se. Som inloggad kan du sedan rätta dina lotter och även komma åt alla dina lottuppgifter, din personliga information samt köpa till fler lotter.

  • Hur ändrar jag mina uppgifter på Mina sidor?

    Att ändra dina uppgifter på Mina sidor är enkelt. Du gör det under fliken Personuppgifter. Följ instruktionerna på sidan. Kör du fast, börja med att klicka på de grå frågetecknen för förklaringar och instruktioner.

    Har du ändå frågor är du välkommen att kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.

  • Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

    Om du har glömt ditt lösenord klickar du på länken Glömt lösenord vid inloggning. Då får du svara på den säkerhetsfråga som du valde och svarade på när du registrerade dig på webbplatsen och får sedan ett nytt, tillfälligt lösenord skickat till den e-postadress som du har angett.

    Kommer du inte ihåg svaret på din säkerhetsfråga eller har andra problem, kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.

  • Hur fungerar säkerhetsfrågan?

    Säkerhetsfrågan är en fråga som bara du ska kunna svaret på. Det finns ett antal frågor att välja mellan. Dessa är framtagna för att vara så svåra som möjligt att gissa svaret på för en utomstående. Du väljer fråga och anger ditt svar första gången du registrerar dig.

    Om du sedan skulle glömma ditt lösenord ber vid dig att svara på frågan för att få ett tillfälligt lösenord skickat till dig via e-post. Det kan du sedan ändra på Mina sidor. Skulle du ha glömt även svaret på din säkerhetsfråga, kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.

Spelkonto

  • Jag kan inte sätta in pengar, vad kan det bero på?

    Har du ett nytt kontokort? Om du vill göra en insättning med ett sparat kort som har gått ut så behöver du spara om ditt kort med den nya CVV2 koden. Gå in under Mina Sidor och ta bort det kort du har sparat. Gör därefter en vanlig insättning med ditt nya kort och välj att spara det.

    Är ditt kort aktiverat? Kontakta din bank.
    Är ditt kort aktiverat för köp över internet? Kontakta din bank.
    Har du aktiverat 3DSecure? Kontakta din bank.

  • Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?

    Bonusar är pengar som du blir tilldelad via olika kampanjer och som extravinster i våra spel och i chatten i Bingo. Du läser mer om aktuella kampanjer under Våra kampanjer.

    När du blir tilldelad en bonus kan du spela för den i våra olika spel. Skillnaden, jämfört med pengar som du själv sätter in att spela för, är att du inte kan ta ut bonuspengar från ditt spelkonto. Spelkontokunden spelar alltid först för de kontanta medel som finns på Spelkontot. Spel för bonusmedel kan således göras först i andra hand, när kontanta saldot är noll. För att ta ut eventuella vinster som du har vunnit i spel med bonuspengar behöver du ha uppfyllt bonusens så kallade ”omsättningskrav”. Alla våra bonusar har ett omsättningskrav på 1. Detta innebär att du behöver spela för totalt ett belopp av bonusvärdet. När du har gjort det kommer det belopp som finns kvar på ditt bonussaldo att flyttas till kontantsaldo. Därmed är detta belopp tillgängligt för att tas ut från ditt spelkonto.

    Exempel:
    Om du har fått 10 kronor i bonus så måste du spela för totalt 10 kronor innan kvarvarande bonussaldo flyttas till ditt kontantsaldo och du kan göra ett uttag av dessa pengar.


    Givetvis kan du välja att fortsätta spela för pengarna efter att du uppnått omsättningskravet. Du kan se hur mycket du behöver omsätta, hur mycket du har omsatt och hur mycket du har kvar att omsätta för att din bonusbalans ska flyttas till ditt kontantsaldo och bli tillgängliga för ett uttag under Mina sidor.

    Observera att innan 1 januari 2014 var omsättningskravet på tre gånger. Eventuella omsättningskrav ligger kvar tills man nollställt bonuspengarna.

    Exempel:
    Du fick 100 kronor i bonuspengar den sista december. Eftersom bonusen betalades ut innan årsskiftet har den gånger tre i omsättningskrav dvs. 300 kronor.

    Om du får en bonus på 100 kronor efter årsskiftet, när omsättningskravet är gånger ett, blir omsättningskravet 100 kronor.

    Om du inte använt de tidigare bonuspengarna i exemplen ovan så skulle du efter den andra bonusen ha 200 kronor i bonuspengar med ett totalt omsättningskrav på 400 kronor (300+100).


    Vid vinster där du betalat hela, eller delar, av skraplotten eller bingobrickan för bonuspengar, kommer hela eller delar av vinsten även hamna på bonussaldot.

    Exempel:
    Du köper en bingobricka där kostnaden är 20 kronor och 5 kronor tas från bonuspengar och 15 kronor från kontanta medel. I detta fall så har lotten betalats till 1/4 av bonuspengar och 3/4 av kontanta medel.

    Om du vinner 100 kronor på denna bricka så kommer 1/4 av vinstpengarna (25 kronor) att sättas in på bonussaldot och resterande 3/4 (75 kronor) sättas in på kontanta medel.


    När du uppnått omsättningskravet på bonuspengarna så flyttas resterande del av bonusen över till kontanta medel.

  • Jag fick inte min utlovade bonus, varför?

    Varför en bonus inte betalats eller delats ut kan bero på olika saker. Varje kampanj är giltig under en viss period och har ett eller flera krav som måste uppfyllas för att du skall vara kvalificerad för bonusen. Du kan se vad som gäller för just det erbjudandet i kampanjens villkor.

    En vanlig orsak är att man inte spelat upp det kvalificerande omsättningskravet innan tiden går ut.

    Exempel: Det är ett erbjudande att om du sätter in 100 kronor och spelar för 100 kronor, inom 24 timmar, så får du 100 kronor i bonus. Om du bara skulle spela för 99 kronor inom de avsatta 24 timmarna så kommer bonusen inte falla ut.

    Är du fortfarande osäker på vad orsaken är till att du inte fått din bonus kan du ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.

  • Vad är en bonuskod?

    En bonuskod är något du kan få i samband med t.ex. kampanjer. Dessa registrerar du under Mina sidor och fliken Bonuskoder. Mottagna bonuskoder är personliga och får inte delas med andra. Om bonuskoder missbrukas och delas med andra spelare kan ditt konto spärras.

    Pengar som erhålls via en bonuskod är bonuspengar och har ett omsättningskrav. Mer information om detta hittar du under ”Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?”.

  • Hur sätter jag in pengar på mitt spelkonto?

    Du måste vara inloggad på webbplatsen för att sätta in pengar på ditt spelkonto och betalningen görs med kontokort eller via direktbetalning genom Swedbank eller Nordea. Vi kommer inom en snar framtid kunna erbjuda direktbetalning via fler banker. För att sätta in pengar, klicka på knappen Sätt in pengar högst upp i menyraden på sidan. Är du redan på Mina sidor kan du klicka på Insättning under fliken Mina spel och rubriken Spelkonto.

    Om du gör din betalning via kortbetalning kan du välja att spara dina kortuppgifter till nästa gång du sätter in pengar. Du kan spara upp till fem olika kort. När du sparat ett kortnummer får du även möjlighet att sätta in pengar direkt via bingofönstret. Inga kortuppgifter lagras hos oss utan endast hos kortföretaget.

    Du kan även välja att alla vinster upp till 500 kronor i Lotteriet istället skall sättas in på ditt spelkonto, det gör du via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

  • Måste jag ange olika utbetalningskonton för lotter & spel?

    När vi lanserar våra nya speltjänster administreras våra lotter och våra spel i två separata datasystem. I framtiden kommer de här systemen att slås samman, men till dess ber vi dig att registrera utbetalningskonton för lotter och spel separat. Kontonumret kan dock fortfarande vara detsamma. Du kan själv registrera kontonummer själv via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

    Du kan även välja att alla lottvinster upp till 500 kronor istället skall sättas in på ditt spelkonto, det gör du via fliken Personuppgifter under Mina sidor.

  • Kan jag byta utbetalningskonto för lotter och spel?

    Ja, du kan byta utbetalningskonto för dina spel genom att gå in under Mina sidor och ange ett nytt kontonummer under fliken Personuppgifter.

    Vill du byta utbetalningskonto för dina lotter så gör du det, med ett undantag, under fliken Personuppgifter på Mina sidor. Undantaget gäller dig som betalar med autogiro. Då sätts vinsten alltid in på det konto som autogirot är kopplat till. Om du vill ändra kontot som autogirot är kopplat till görs det via den bank som det nya kontot finns hos. Du kan även välja att alla lottvinster upp till 500 kronor istället skall sättas in på ditt spelkonto.

  • Hur gör jag för att skapa ett konto på postkodlotteriet.se?

    För att kunna logga in på postkodlotteriet.se måste du först skapa ett konto. Har du lott i PostkodLotteriet och ska skapa ett konto behöver du ha ditt kundnummer till hands. Du hittar det på ditt Lottcertifikat som du fick hemskickat när du köpte din lott.

    Inloggningsuppgifter till ditt konto blir din e-postadress och ett lösenord som du själv väljer då du skapar kontot.

    Det här nya sättet att logga in på postkodlotteriet.se är en följd av att vi har ökat säkerheten på webbplatsen för att kunna garantera full säkerhet för dina personuppgifter.

  • Hur fungerar spelbegränsningar?

    Vi på PostkodLotteriet tror på ansvarsfullt spelande. Därför har vi satt en högsta gräns för hur mycket våra kunder kan sätta in att spela för varje månad (max 10 000 kronor). Under den gränsen erbjuder vi dig möjligheten att sätta en egen gräns för hur mycket du kan sätta in, hur mycket du kan förlora och hur länge du ska kunna spela per månad. Inställningarna för detta gör du under rubriken Spelbegränsningar på sidan Mina spel på Mina sidor.

    Du kan alltid sänka dina spelbegränsningar direkt.

    Om du vill höja eller ta bort spelbegränsningar tar det minst 72 timmar innan ändringen går igenom.


    Exempel:
    Har du satt en spelbegränsning på att du max får sätta in 1000 kronor per månad. Vill du öka det till 2000 kronor så kommer ändringen träda kraft tidigast efter 72 timmar.

    Observera att det redan insatta beloppet inte nollställs förrän månadsskiftet. Om du i exemplet ovan redan satt in 900 kronor under månaden i samband med ändringen så kommer du fortfarande utnyttjat 900 av 2000 kronor efter den nya begränsningen trätt ikraft.


    Vill du läsa mer om denna gräns kan du göra det under Spelansvar.

  • Hur tar jag ut pengar från mitt spelkonto?

    Uttag från ditt spelkonto gör du genom att klicka på knappen Uttag under fliken Mina spel och rubriken Spelkonto på Mina sidor och följa instruktionerna på sidan.

    Alla pengar på ditt spelkonto som är markerade Kontant är dina att förfoga över hur du vill, att spela mer för eller ta ut som kontanter. Då överförs summan som du väljer att ta ut, via en säker betalningssida, till det bankkonto som du anger.

    De pengar som är markerade med Bonus är spelbonusar som du har tilldelats men som du inte kan ta ut i kontanter förrän du har uppnått de uppsatta omsättningskraven. Mer information om detta hittar du under ”Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?”.

    Minsta belopp du kan ta ut är 100 kr och maxgränsen, via Mina sidor, är 100 000 kr per 30-dagarsperiod. Om du önskar göra ett uttag på mer än 100 000 kr, kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig med detta.

  • Hur mycket pengar kan jag sätta in på mitt spelkonto?

    Du kan som minst sätta in 100 kr och för insättningar gäller en maxgräns på 10 000 kr per kalendermånad.

    Vill du sätta en egen maxgräns för dina insättningar under detta kan du göra det på Mina sidor under fliken Mina spel och rubriken Spelbegränsningar.

    Den här möjligheten är en del av våra åtgärder för att uppmuntra till ansvarsfullt spelande. Vill du läsa mer om dem kan du göra det under fliken Spelansvar.

  • Vad betyder mitt spelsaldo?

    Spelsaldot, som du hittar högts upp i menyn här ovanför eller under fliken Mina spel på Mina sidor, talar om för dig hur mycket pengar du har att spela för på ditt spelkonto.

    Beloppet intill rubriken Kontant är de pengar som du kan välja att spela för eller ta ut från ditt konto.

    Beloppet intill rubriken Bonus anger hur mycket bonus du har samlat ihop genom att spela. Bonusbeloppet kan du spela för men inte ta ut i kontanter innan du har omsatt beloppet i spel enligt omsättningskravet.

    Spelkontokunden spelar alltid först för de kontanta medel som finns på Spelkontot. Spel för bonusmedel kan således göras först i andra hand, när kontanta saldot är noll

    Läs mer om bonusar under "Hur fungerar bonusar och vad är omsättningskrav?".

  • Hur gör jag för att avsluta mitt konto på postkodlotteriet.se?

    För att spärra ditt spelkonto ber vi dig att kontakta oss på Kundservice. Ett alternativ är att du själv sätter dina spärrar på 0 under fliken Mina spel på Mina sidor.

    Observera att om du spärrar ditt spelkonto så innebär det att du spärrar hela ditt konto för inloggning på postkodlotteriet.se, därmed även dina möjligheter att rätta lotter samt se och hantera dina personliga uppgifter.

    Om du vill göra förändringar i ditt lottantal gör du det genom att kontakta oss på Kundservice på telefon 0771- 44 55 44.

Reklamutskick

  • Jag vill inte ha er reklam, vad gör jag?

    Du kan spärra din adress från reklam från oss på PostkodLotteriet på postkodlotteriet.se. Då registreras du till ett spärregister och framtida reklam kommer att stoppas.

    Spärren gäller enbart det namn och den adress som är registrerad hos oss och uppdateras inte vid flytt. Det är därför viktigt att du anger det namn som står på själva utskicket.

  • Hur tänker ni på miljön vid era utskick?

    När vi gör reklamutskick väljer vi alltid det alternativ som har minst negativ påverkan på klimat och miljö. Det gäller både vid distribution samt vid val av papper. Det papper vi använder är i största möjligaste mån FSC-certifierat.

    Alla distributörer vi samarbetar med klimatkompenserar eller klimatneutraliserar i samband med alla våra utskick. Detta innebär att om distributörerna inte kan minska på egna utsläpp, så kompenserar de detta genom att stödja projekt som bidrar till en bättre miljö på annan plats i världen.

Ring oss på
0771-22 55 22
Öppettider:
kl 8-21 helgfria vardagar
kl 12-21 lördag-söndag
Ställ en fråga