Postkodlotteriet varnar för bedrägerier på Facebook

Har du fått en vänförfrågan från Svenska Postkodlotteriet på Facebook? Och ett privat meddelande om att du har vunnit ett pris, men att du måste klicka dig vidare till en webbplats med en misstänkt adress för att få ditt pris? Då bör du radera meddelandet omedelbart och blockera avsändaren.

Detta är förmodligen ett phising-försök. Det betyder att någon försöker lura dig att lämna ut kreditkortsnummer för att få en vinst, medan syftet är att stjäla pengar från ditt konto. Postkodlotteriet skickar aldrig ut meddelanden där du ombeds uppge kontouppgifter.

Vad måste du göra nu?

Om du har klickat på länken och lämnat ett kortnummer eller kontonummer måste du kontakta din bank omedelbart. Endast din bank kan blockera ditt kort och förhindra missbruk av dina konton.

Om du inte har lämnat någon information som kan missbrukas, har ingen skada inträffat. Allt du behöver göra nu är att radera meddelandet från det falska kontot.

Vi rapporterar falska konton, likt detta, till Facebook fortlöpande så att de blockeras eller stängs ner. Försök till bedrägeri, till exempel genom att lura folk att ge ut kortnummer eller kontonummer från en falsk sida, kommer också att rapporteras till polisen.

Vanliga frågor

Vad ska jag göra om jag blivit kontaktad av någon på Facebook som utger sig för att vara er?

Har du fått en vänförfrågan eller ett privat meddelande om att du har vunnit ett pris, men att du måste klicka dig vidare till en webbplats för att få ditt pris, bör du radera meddelandet omedelbart och blockera avsändaren.

Vad händer om jag har klickat på länken för att hämta mitt pris?

Om du har klickat på länken och lämnat ett kortnummer eller kontonummer måste du kontakta din bank omedelbart. Endast din bank kan blockera ditt kort och förhindra missbruk.

Om jag har blivit kontaktad men inte klickat mig vidare, vad händer då?

Om du inte har lämnat någon information som kan missbrukas, har ingen skada inträffat. Allt du behöver göra är att radera meddelandet från det falska kontot.

Vad kommer ni att göra?

Vi rapporterar falska konton till Facebook fortlöpande så att de blockeras eller stängs ner. Försök till bedrägeri rapporteras till polisen.

Lämnas vinstbesked ut via sociala medier?

Vinstbesked lämnas aldrig ut via Facebook eller andra sociala medier. Har du vunnit kommer du få ditt vinstbesked postalt, via sms eller via e-post. Postkodlotteriet skickar aldrig ut meddelanden där du ombeds uppge kontouppgifter.

Hur lämnas vinstbesked ut?

Har du vunnit kommer du få ditt vinstbesked postalt, via sms eller via e-post. Har du vunnit i Grannyran kan du även bli uppringd av en av våra kundservicemedarbetare. Vid dessa telefonsamtal informeras vinnaren om att vinnaren har vunnit, men du blir aldrig ombedd att lämna ut kort- eller kontouppgifter.

Jag har blivit kontaktad av Warner Bros, som säger att de jobbar för er. Stämmer det?

Postkodlotteriet samarbetar med Warner Bros, som är det produktionsbolag som gör våra tv-program samt inspelningarna med vinnare.

Hur kan jag som kund se om jag har vunnit?

Du kan rätta din lott och se om du har vunnit genom att logga in på postkodlotteriet.se.

Är du osäker eller har du ytterligare frågor, kan du alltid kontakta Postkodlotteriets kundservice på telefonnummer 0771-22 55 22 eller via mail kundservice@postkodlotteriet.se, helgfria vardagar kl 8-18.

Vi använder cookies. Läs mer