Isabellas miljövänliga uppfinning kan vinna miljoner i Green Challenge

Svenska Isabella Palmgren har vunnit en miljon kronor och gått vidare till finalen där vinnaren får fem miljoner kronor i den internationella innovationstävlingen Green Challenge, som anordnas av Postkodlotteriet i fem olika länder.

– Det är väldigt mycket pengar och det är jättebra att de satsar på gröna start‑ups. Det kostar väldigt mycket att starta upp ett bolag. Pengarna som man kan vinna i den här tävlingen är verkligen guld värda, säger hon.

Vill lösa problem med vatten

Isabella Palmgren är född i Sverige, men har under långa perioder bott i bland annat Centralamerika och Australien. Tiden utomlands har gjort att hon fått upp ögonen för problemen med vatten.

– Vatten är nästan alltid ett problem, på olika sätt i alla länder i världen. Det har blivit extra tydligt den senaste tiden, med både översvämningar och extrem torka. Jag vill rädda våra hav och sjöar, säger hon.

Det var i samband med att Isabella Palmgren läste Entreprenörskolan på Chalmers i Göteborg hon startade Mimbly. Företaget jobbar med hållbara tvättlösningar. Första produkten de producerat kallas Mimbox och är ett tillägg till tvättmaskiner och återvinner upp till 70 procent av vattnet när man tvättar, samtidigt som den förhindrar att mikroplaster följer med ut i avloppet. Produkten är som ett litet reningsverk man kopplar till tvättmaskinen och används hittills främst av fastighetsägare med gemensamma tvättstugor, hotell och städfirmor. Sommaren 2021 utsågs Mimbly till en av finalisterna i tävlingen Green Challenge.

– När vi gick till finalen fick vi även en miljon kronor. Det är jätteviktigt för oss och gör att vi kan blicka framåt mer, se på konsumentlösningar och kunna ta fram fler produkter inom det här området, berättar Isabella Palmgren.

Green Challenge, en internationell innovationstävling

Green Challenge är en internationell innovationstävling som ska leda till en grönare och mer hållbar värld. Bakom tävlingen står Svenska Postkodlotteriet tillsammans med dess motsvarigheter i Norge, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna.

– Drivkraften och syftet med Postkodlotterierna är att bidra till en bättre värld för människa, djur och natur. Green Challenge var en av de första tävlingarna i sitt slag och är ett konkret sätt att hjälpa till att knuffa utvecklingen i rätt riktning, säger Jessika Kjellgren, hållbarhetschef på Svenska Postkodlotteriet.

Alla ansökningar bedöms av en jury innan prissumman på sammanlagt en miljon euro delas ut. Vinnaren tilldelas 500 000 euro medan ytterligare fyra finalister får dela på resten. I år har 574 start‑ups sökt till tävlingen, vars final tar plats i Amsterdam 14 oktober. Då utses vinnaren bland de fem finalisterna.

– Finalen ska bli jättespännande. Jag tycker att vi har ett väldigt bra case. Vatten är något som alla använder och jag tror att även vi i Sverige har sett att vattenbristen börjar bli ett större problem. Även mikroplastproblemet är något som lyfts mer nu, när vi börjar inse hur mycket mikroplast det finns i haven, säger Isabella Palmgren.

Uppfinningen återvinner vattnet

I ett vanligt hushåll står tvättandet av kläder för 10 till 40 procent av vattenanvändningen. Isabella Palmgren berättar att man med deras produkt återvinner upp till 70 procent av vattnet, vilket gör att kunderna vid sidan av att spara på miljön dessutom märker en positiv skillnad på vattenräkningen. Samtidigt sparar man energi genom att återvinna värmen i vattnet inför nästa tvätt och filtrerar bort de mikroplaster som kläder släpper ifrån sig när man tvättar dem.

– En tvätt släpper ungefär 700 000 mikroplastartiklar, som Mimbly fångar upp, som annars hade kommit ut i hav och sjöar och påverkat oss. Miljöeffekterna handlar inte bara om att man sparar vatten, utan också att man slipper rena det vattnet en gång till.

Om fem år tror hon att företaget är ute på den internationella marknaden och att hennes uppfinning kan användas i länder där vattenbristen är ett ännu större problem än vad den är i Sverige. Där behövs den här typen av produkter för att man ska kunna tvätta över huvud taget. Men nu ser Isabella Palmgren först och främst fram emot finalen i Green Challenge.

– Det ska bli väldigt roligt att åka och pitcha i Amsterdam, jag är jättetaggad! Oavsett hur det går där så har vi redan vunnit, så det blir bara ännu bättre ifall vi vinner ännu en gång, säger hon.

Fakta

Green Challenge är en av världens största innovationstävlingar för gröna startups. Tävlingen, som arrangeras av Postkodlotteriet i de fem länder där de finns, syftar till att ge nya, gröna entreprenörer en ekonomisk skjuts och att hjälpa dem göra skillnad i världen.

Postkodlotteriet tror på ett starkt civilsamhälle. 61 ideella organisationer delar varje år på överskottet från Svenska Postkodlotteriet.

Tack vare alla som är med i lotteriet har Svenska Postkodlotteriet sedan start kunnat dela ut 15,5 miljarder kronor till välgörande ändamål.

Sammanlagt har alla fem Postkodlotterierna bidragit med över 100 miljarder kronor till förmån för människor, djur och natur.