Mer om hur lotteriet fungerar

Hur betalar jag?

Du betalar månadsvis i förskott via autogiro, kontokort eller faktura.

Väljer du autogiro förs pengarna automatiskt över från det bankkonto du anger.

Vid betalning med kontokort debiteras det kortnummer som du anger.

Vill du att vi fakturerar dig tillkommer en faktureringsavgift på 10 kronor. Du behöver också komma ihåg att betala i god tid innan månadens slut. För att inte riskera att du missar någon dragning rekommenderar vi att du väljer autogiro.

Autogiromedgivande

Du kan skapa ett autogiromedgivande via BankID, e-legitimation, e-medgivande eller blankett.

När vi har fått in din svarstalong och registrerat din lottprenumeration drar vi din första betalning i slutet på månaden för nästkommande månads spelomgång. Därefter dras betalningen för din lottprenumeration den första bankdagen varje månad för nästa månads spelomgång.

Om du redan har beställt en lott och valt autogiro som betalsätt är det enklaste och snabbaste att skapa ett autogiromedgivande med BankID.

Vill du hellre skriva ut en blankett som du skickar in till oss per post så kan du ladda ner en autogiroblankett Pdf, 106 kB..

Byte av bank eller kontokort

Har du autogiro och byter bank, kom ihåg att ändra det hos banken. Byter du kontokort behöver du registrera ditt nya på Mina sidor/Min profil.

Betalningsdagar

Här nedan ser du de betalningsdagar som gäller för de tre betalsätten.

Betalsätt
Första betalning
Följande betalningar
Autogiro
Senast sista bankdagen i månaden.

Första bankdagen i månaden. Saknas täckning gör vi ytterligare uttagsförsök fram till sista bankdagen i månaden.


Kontokort
Vid lottköpet.

Andra bankdagen i månaden. Saknas täckning gör vi ytterligare uttagsförsök under månaden.

Faktura
Inbetalning mottagen senast sista bankdagen i månaden.
Som vid första inbetalning.


Vad kostar det?

Du prenumererar månadsvis på 1-20 stycken lotter för 180 kronor per lott. Endast betalda lotter deltar och du behöver vara 18 år och folkbokförd i Sverige.

Kan jag gå ur när jag vill?

Du kan när som helst säga upp alla dina lotter eller valfritt antal, dock senast fem bankdagar innan nästa debitering.

När kan jag vinna och hur vet jag om jag vunnit?

Varje morgon kl 08.00 läggs dagens dragningsresultat ut. Snabbaste sättet är dock att rätta din lott. Men vi har även vinstbevakning så vill du kan du bara luta dig tillbaka. Vinner du i en Grannyra ringer vi dig. Vinner du minst 5 000 kr får du ett brev på posten. Övriga vinster informerar vi i första hand om via sms eller e-post. Gå gärna in och se att vi har rätt mobilnummer och e-postadress under Mina sidor/Min profil.

Hur får jag mina vinster?

Kontantvinster betalas ut automatiskt inom fyra veckor till i första hand ditt autogirokonto, annars det konto du angivit på Mina sidor/Min profil. Saknar vi ditt kontonummer får du pengarna på en utbetalningsavi. Har du vunnit en produktvinst får du den på posten inom fyra veckor.

Hur fördelas lottintäkterna?

Vinstandel, d v s den del av lottintäkterna som går tillbaka till lottköparna i form av vinster, är minst 40 procent. Omkring en tredjedel går till omkostnader. Överskottet, de pengar som återstår, går till ideella organisationer.

Hur är lottnumret uppbyggt?

Ditt lottnummer består av ditt postnummer, två bokstäver och tre siffror. Postnumret bildar tillsammans med bokstäverna din postkod som du delar med dina närmsta grannar. Du kan vinna:

  • Helt själv på ditt unika lottnummer
  • På din postkod – ihop med de som har samma postkod
  • På ditt postnummer – ihop med de som har samma postnummer

Gör gärna vårt självtest och läs om vår syn på spelansvar.

Spelar du för mycket? Ring Stödlinjen 020‑81 91 00

Spel för dig över 18 år

Lotterilicens beviljad för
Svenska Postkodföreningen
Box 193, 101 23 Stockholm
Org.nr: 802416‑1146
Tel: 08‑509 270 00

Vi stöder Reklam­ombuds­mannen för etisk reklam.

Sper företräder spelbranschen i Sverige

ISO 27001-certifierade