Spelansvar

En viktig del av vårt hållbarhetsarbete är ett proaktivt arbete med spelansvar. Alla som är med i Postkodlotteriet ska veta att det är ett tryggt och säkert lotteri.

En trygg lotteriupplevelse

Postkodlotteriet har en miljon kunder i Sverige som varje dag har en ny vinstchans. Med det följer ett stort ansvar. Vårt övergripande syfte med spelansvarsarbetet är att erbjuda våra kunder en trygg och säker lotteriupplevelse. Att delta i Postkodlotteriet ska skapa glädje och bidra till något positivt.

Medlem i Spelbranschens riksorganisation

Vi har kontinuerlig dialog med såväl andra lotterier och spelbolag som politiker och myndigheter kring hur vi kan göra lotteri- och spelmarknaden tryggare och mer hållbar. Postkodlotteriet ingår i Spelbranschens riksorganisation, Sper.

Grönt lotteri med låg risk

Postkodlotteriet är klassificerat som ett grönt lotteri med mycket låg risk att utveckla spelberoende eller problematiskt spelbeteende. Vi är ett prenumerationslotteri som betalas månadsvis i förskott. Det betyder att det går lång tid mellan insats och utbetalning av vinster. Trots detta är det viktigt för oss att se till att ingen av våra kunder upplever negativa effekter av att delta i lotteriet.

Transparent och tydlig vinstplan

Under året lottas vinster ut till ett värde av totalt ca 1,5 miljarder kronor. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi dela ut ett årligt överskott på över en miljard kronor till 61 ideella organisationer.

Inför varje lotteriomgång presenteras månadens olika vinster på Postkodlotteriet.se under fliken Vinster. På webben finns även information om dagliga dragningsresultat och vinnande orter. Vi skickar regelbundet nyhetsbrev till kunder via mejl och berättar om kommande vinster. Kunder kan ta del av all information om deras lottprenumeration via Mina Sidor.

Ett tryggt lotterideltagande

Postkodlotteriet har en rad olika verktyg för spelansvar och vidtar åtgärder för kunder i lotteriet som behöver begränsa sitt deltagande. Självklart är det strikt 18-årsgräns för att bli kund i lotteriet.

  • Det finns ingen bindningstid i Postkodlotteriet. Kunder kan närsomhelst avsluta lottprenumerationen, välja att ändra antalet Postkodlotter eller byta lottnivå till eller från Plus eller Premium.
  • En kund kan aldrig bli betalningsskyldig i Postkodlotteriet – endast betalda Postkodlotter är med i dragningar. Det är inte möjligt att köpa lott på kredit.
  • Vi har ett maxtak på 20 lotter per kund. Kunder med många lotter kontaktas personligen av våra specialutbildade kundservicemedarbetare som genomför så kallade omsorgssamtal.

Ansvarsfullt bemötande

Alla ska känna sig trygga när de möter eller talar med representanter från Postkodlotteriet. Medarbetare inom Postkodlotteriet genomgår regelbunden utbildning inom spelansvarsfrågor. Vi ansvarar även för att samarbetspartners utbildas i spelansvar. Våra utesäljare bär dessutom alltid Postkodlotteriets logotype tydligt på sin jacka eller tröja tillsammans med legitimation när de representerar Postkodlotteriet.

När vi får möjlighet att glädja kunderna med extra stora vinstcheckar sker även det med ansvar. Den som vinner en miljon kronor eller mer i Postkodlotteriet erbjuds kostnadsfri rådgivning inom ekonomi och juridik samt stöd av psykolog vid behov. På så vis får glada vinnare stöd i hur de ska hantera en härlig, men ibland omtumlande händelse.

Stöd vid ohälsosamt spelbeteende

Postkodlotteriet omfattas inte av det nationella avstängningsregistret Spelpaus, som främst vänder sig till onlinespel, och får därmed inte veta vilka som stängt av sig i detta system. Postkodlotteriet har därför utvecklat ett eget avstängningssystem där kunder kan välja att avsluta sina lotter, spärras från direktreklam samt spärras från att köpa nya lotter under 12 månader.

Postkodlotteriet samarbetar med Stödlinjen. De erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning via bland annat telefon och chatt. Telefonnummer till Stödlinjen: 020-819100.

Vid behov av ytterligare stöd att hantera sitt lotterideltagande, eller annat spelande, så finns information och länkar till flera stödorganisationer på vår spelansvarssida här på webben.

Ansvarsfull marknadsföring

Det är viktigt för oss att kommunicera på ett ansvarsfullt sätt med fokus på kund och hållbarhet. Självklart följer Postkodlotteriet gällande lagar och regler, samt riktlinjer för marknadsföring från Spelbranschens riksorganisation (Sper).

Exempel på aktiviteter för ansvarsfull marknadsföring:

  • I all vår marknadsföring anges tydligt att det är 18-årsgräns för att delta i lotteriet. I vår marknadsföring finns alltid kontakt till Stödlinjen.se.
  • Vi arbetar aktivt för att minska antalet pappersutskick genom ökad digital kommunikation. Vid de pappersutskick som görs så används FSC- och Svanenmärkt papper.
  • På vår webb finns möjlighet att spärra sig mot reklamutskick. Vi respekterar och värnar om människors integritet och kontaktar inte personer som har spärrat sig via Nix eller direkt via Postkodlotteriet.se.

Postkodlotteriet är med och påverkar branschen

Tillsammans med en rad andra svenska lotterier och spelbolag ingår Postkodlotteriet i Spelbranschens riksorganisation, Sper. Vi har bland annat varit med och tagit fram, och förbundit oss att vidta, en rad åtgärder för att bidra till en långsiktigt hållbar spelmarknad.

Som medlem i Sper har Postkodlotteriet genomgått en analys baserad på fakta och forskning för att bedöma spelets riskfaktorer. Analysen bekräftar att Postkodlotteriet är ett lågriskspel.

Visste du att...

Alla medarbetare inom Postkodlotteriet utbildas regelbundet i spelansvarsfrågor.