Spelansvar

Det ska vara roligt att spela. Spel ska vara ett sätt att umgås, få lite spänning i tillvaron och hålla drömmar vid liv. Men idag vet vi att cirka två procent av den vuxna befolkningen i Sverige lider av spelberoende. Forskning visar dessutom att unga personer är mer benägna att utveckla spelberoende, och om man har spelat som ung är det större sannolikhet att man får spelproblem som vuxen. Det här är något vi på Postkodlotteriet tar på största allvar.

Hur arbetar Postkodlotteriet med spelansvar?

  • 18-årsgräns för att bli kund
  • Max 20 lotter per kund
  • Möjlighet att spärra sig mot reklam
  • Möjlighet att göra ett anonymt självtest som är snabbt och kostnadsfritt
  • Kostnadsfri rådgivning och stöd till storvinnare
  • En kund kan aldrig bli betalningsskyldig – endast betalda lotter är med i dragningar
  • Alla medarbetare på Postkodlotteriet och berörda leverantörer genomgår årligen skräddarsydda spelansvarsutbildningar
  • Postkodlotteriet är medlem i branschorganisationen Sper och följer deras riktlinjer för spelansvar och marknadsföring

Kontakt till stödföreningar

Vill du få hjälp att hantera ditt spelande – vänd dig till någon av dessa stödorganisationer:

Stödlinjen – Postkodlotteriet samarbetar sedan tidigare med Stödlinjen för spelare och anhöriga. Den erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning över telefon, chatt, e-post och SMS. Telefonnummer till Stödlinjen 020-819100.

Spelberoendes Riksförbund – Spelberoendes Riksförbund är en partipolitisk och religiöst obunden sammanslutning av föreningar för spelberoende och anhöriga som vill verka för att förebygga och avhjälpa spelberoende.

Spelprevention.se - Folkhälsomyndigheten har samlat kunskap kring problem med spel om pengar på spelprevention.se.

Spelinstitutet/Sustainable Interaction erbjuder webbaserade utbildningar, behandlingsprogram och diagnosverktyg inom socialt ansvarstagande, beroendeproblematik och psykosocial hälsa.

Vi använder cookies. Läs mer