Många äldre behöver prata med någon

Det finns många äldre i vårt samhälle som behöver någon att prata med. Kanske om psykisk ohälsa, oro, ångest, ensamhet, känslor – eller om vad som helst egentligen. Därför finns Äldrelinjen, en hjälplinje som drivs av organisationen Mind.

På sätt och vis är det lättare att åldras idag än för till exempel 50 år sedan. Välfärd och medicinska framsteg har gjort att vi kan leva hälsosammare och längre liv. Men för många är det inte alls lätt, då åldrandet nu för tiden ofta präglas av ensamhet och psykiska besvär.

Psykisk ohälsa bland äldre

Den psykiska ohälsan är vanlig bland äldre, och den är ett eftersatt område. Ofta betraktas depression, ångest och andra psykiska sjukdomar som ett naturligt tillstånd för äldre och det leder till att många inte får adekvat behandling. En rapport från Folkhälsomyndigheten och Aging Research Center, ARC, visar att var tredje kvinna och var femte man över 77 år har besvär med ångest. Även depression är så vanligt bland äldre att det kan beskrivas som ett folkhälsoproblem.

Ett medmänskligt stöd

Äldrelinjen startades 2012 för att stödja äldre som vill ha någon att prata med, oavsett om det är på grund av psykiska besvär eller något annat. Idag finns 300 volontärer som turas om att bemanna Äldrelinjen. De svarar, lyssnar, reflekterar och bekräftar. De är medmänniskor.

Minds historik

1931 – Mind grundas men heter vid den här tiden Svenska föreningen för psykisk hälsa.

1996 – Föräldralinjen startar.

2012 – Äldrelinjen och Självmordsupplysningen startar.

2015 – Självmordsupplysningen blir Självmordslinjen.

Margareta är en av de som svarar

Margareta Söderström skulle gå i tidig pension när hon fick ett tips från en väninna som undrade om hon inte skulle söka sig till Mind för att bli volontär. ”Tja, varför inte”, tänkte hon, ”något ska man väl göra med sin tid.” Och så blev det. Nu har Margareta varit volontär i fyra och ett halvt år.

För sin egen skull och för andras

Med tiden har hon blivit mer och mer engagerad i Mind och hon gör även annat än att svara i telefon, även om det är huvudsysslan. Ibland intervjuar hon blivande volontärer, ibland är hon ute på mässor eller hos föreningar och berättar om Äldrelinjen.

– Det är jätteroligt! säger hon. Jag gör det här lika mycket för min egen skull som för andras. Samtalen ger mig så mycket. Och arbetet ger mig struktur i tillvaron, jag har något meningsfullt att göra.

Nu i coronatider tar Margareta emot samtalen hemma, men annars brukar hon åka till Minds kansli när det är dags för ett arbetspass.

– Jag tycker om att vara där, jag pratar lite med andra, tar en kopp kaffe, och så sätter jag mig och tar emot samtal.

"Jag var så oförberedd när jag började på Mind. Jag hade en föreställning att det skulle ringa in en äldre dam som satt och stickade och ville prata om sina barnbarn, men så är det definitivt inte.”

Blev förvånad

När Margareta var ny som volontär fick hon först sitta och lyssna på de mer erfarna volontärernas samtal, medan hon lärde sig.

– Jag var så oförberedd när jag började på Mind. Jag hade nog en föreställning att det skulle ringa in en äldre dam som satt och stickade och ville prata om sina barnbarn, men så är det definitivt inte. Jag blev förvånad. Samtalen handlar mycket om oro och ensamhet.

Vissa är så ensamma att de inte har någon annan att prata med. Andra behöver prata med någon som är utanför den egna familjen. Man är rädd för att belasta sina nära. Det är många fler kvinnor än män som ringer till Äldrelinjen.

– Jag tror inte att det är för att vi kvinnor mår sämre, utan för att vi har lättare att öppna oss och prata med andra om våra problem.

Vi ger egentligen inga råd, om man inte ber om det. Vi finns där och är medmänniskor

- Margareta, volontär

Olika typer av samtal

Ett riktigt bra samtal, tycker Margareta, är när en nedstämd person ringer och behöver prata, och att det sedan, innan samtalet avslutas, kommer ett litet skratt.

– Det är jättejätteroligt när man känner att samtalet blev precis sådär som Mind vill att det ska bli. Vår uppgift är ju att lindra för stunden. Vi ger egentligen inga råd, om man inte ber om det. Vi bara finns där och är medmänniskor.

Vissa personer ringer Äldrelinjen återkommande och då byggs ett förtroende upp med tiden.

– Det blir det nästan som att man lär känna varandra lite, säger Margareta lättsamt och med värme i rösten.

– För ett tag sedan pratade jag med en kvinna som jag pratat med några gånger. Hon var ledsen i början, men längre fram i samtalet blev hon lite gladare och så sa hon: ”Jag känner att det kommer kärlek genom telefonen.” Det bär jag med mig, det tyckte jag var så underbart att höra.

Svåra samtal

En del personer som hör av sig kan må väldigt dålig och ha svårt att komma ur sin ilska eller ledsamhet. Det händer också att personer som ringer har tappat livslusten helt och hållet.

– Om någon funderar på att ta sitt liv, så hänvisar vi till Självmordslinjen. De som jobbar där är ju mycket bättre på att ta den typen av samtal. De har kunskap och bättre förutsättningar. Men om det är någon som absolut inte vill ringa Självmordslinjen så pratar jag naturligtvis vidare med personen i fråga och gör så gott jag kan.

Margareta minns ett sådant samtal – som slutade på ett bra sätt.

– Vi pratade ganska länge och sedan slutade samtalet med ett skratt. Och hen som ringt sa: ”Jag lovar, jag tar inte livet av mig ikväll i alla fall!”

Frustrerande ibland

Margareta kände inte till organisationen Mind innan hon själv blev volontär.

– Mind är en vänlig organisation. Det märks att den baserad på ideell grund, vi är flera hundra volontärer som arbetar utan någon ersättning och man är ödmjuk.

Arbetet upplever hon som roligt och meningsfullt, men ibland känner hon sig frustrerad över hur många som mår psykiskt dåligt.

– Framför allt kan jag känna mig frustrerad över ensamheten. Just det här att man är ensam. Det känns sorgligt.

Om Margareta fick önska så skulle de äldre som lever i ensamhet, och som inte vill bo hemma, ha möjlighet till ett alternativt boende. Det skulle finnas fler typer av boenden. Och man skulle inte behöva bli så sjuk för att få plats på ett äldreboende.

Behovet är stort

Under 2019 besvarade Äldrelinjen 4 142 samtal, medan det totala antalet inringda samtal var över 20 000. Som tur är har organisationen fått rejäl förstärkning i år. Nu är antalet volontärer cirka 300, att jämföra med tidigare cirka 30 stycken. Dessutom är öppettiderna utökade, så nu kan Äldrelinjen ta emot många fler samtal än tidigare.

Tips till dig som känner dig ensam

Försök att hålla fast i dagliga rutiner:

  • Promenera.
  • Håll kontakt med de personer du kan.
  • Fundera på vad som vanligtvis skapar en känsla av meningsfullhet och försök göra det.
  • Skriv ner din livsberättelse.
  • Kontakta Äldrelinjen om du vill ha någon att prata med.

"Äldrelinjen är jättebra för mig för jag är så sugen på att prata. I mitt liv är varje dag som ett karbonpapper. Hemtjänsten har ingen tid och jag har en enda vän, men en smärta som ilar i kroppen dag som natt. Så skönt att prata med dig. Du är så positiv.”

– Anonym person som kontaktat Äldrelinjen

Äldrelinjen

Telefon 020‑22 22 23

Öppet vardagar 8–19, helger 10–16

Volontärer svarar

Du är anonym

Läs mer om Äldrelinjen

Sedan 2017 har Mind tagit del av överskottet från Postkodlotteriet och tack vare alla som köpt en lott har organisationen hittills fått ta emot 26 miljoner kronor.


Vi använder cookies. Läs mer