Mobbning i skolan ska bort – Låt stå!

När Adrian var 10 år började han att bli mobbad i skolan. Och alla de som inte deltog gjorde ingenting för att det skulle bli bättre. Idag är han 15 år och ambassadör för barnrättsorganisationen Friends, som kämpar för en värld där inget barn blir utsatt för mobbning.

Adrian är artist och skådespelare och driver en populär YouTube-kanal. Så långt verkar allt vara perfekt. Men när Adrian var i 10‑årsåldern kom mobbningen smygande. Två år senare fick han en roll i SVT:s julkalender ”Storm på Lugna gatan” – och då blev situationen värre.

Mobbningen skedde i skolan och Adrian såg aldrig fram emot att gå dit. Han tvingades ofta att gå hem tidigare än han skulle – och en stor del av skolarbetet fick han ordna på egen hand, särskilt när det gällde grupparbeten eftersom ingen ville jobba tillsammans med honom.

Osynlig i skolan = mobbad

Själva mobbningen handlade mest om att andra elever frös ut honom. Han fick sitta själv i matsalen och på rasterna var det svårt att ta sig in i gemenskapen. Adrian minns hur det var:

– Jag var osynlig. Det var ingen som hälsade eller frågade vad man skulle göra i helgen. Och om vi till exempel spelade fotboll, så gjorde de allt för att jag skulle åka ut. Ett litet ord som ”hej” kan göra jättestor skillnad. Det borde alla tänka på.

En gång på idrottslektionen var det en av de andra eleverna som störde sig på Adrian – bland annat för att han gick runt och sjöng. Adrian fick då höra att han skulle åka på stryk efter skolan.

– Hela klassen hejade på. Och jag blev ju rädd och hittade på en bortförklaring så jag kunde gå hem.

Friendsrapporten – om kränkningar

26 % i årskurs 3-6 har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev

22 % i årskurs 6-9 har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev

23 % av pojkar i årskurs 3-6 har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev.

29 % av flickor i årskurs 3-6 har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev.

16 % av killar i årskurs 6-9 har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev.

27 % av tjejer i årskurs 6-9 har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev.

Alla de som tittar på

Adrian berättar mycket om den passiva mobbningen, alltså de andra som genom alla år inte vågat stå upp och sätta stopp. Istället har de bara stått bredvid och sett på hur illa behandlad Adrian blivit.

– Att inte säga ifrån är också att mobba. För mig kändes det nästan värre.

65%

65 % av eleverna i årskurs 6-9 får endast delvis, sällan eller aldrig möjlighet att vara involverade/delaktiga i skolans trygghetsarbete

Att inte säga ifrån är också att mobba. För mig kändes det nästan värre

- Adrian Macéus

De vuxna

Adrian har alltid pratat öppet med sina föräldrar om vad som skett i skolan, och familjen har varit en stor stöttepelare som gjort att han orkat ta sig igenom den jobbiga perioden.

– Det är viktigt att prata med sina föräldrar. Om man inte har den möjligheten så försök prata med andra vuxna, till exempel din lärare, stödlinjen hos Bris eller Friends rådgivning.

Adrian tycker att lärare, fritidspedagoger och andra vuxna på hans skola kunde ha gjort mycket mer än att bara säga att ”det är dåligt att mobba”. De borde också ha pratat med de passiva mobbarna och förklara att det inte är okej att bara stå bredvid och låta allting hända. Istället var det Adrians föräldrar som tvingades kämpa i motvind.

– När mina föräldrar skickade mejl till klasskompisarnas föräldrar, så kunde man se en stor skillnad dagen efter. Då var alla trevliga och hälsade. Men det höll ju inte i längden. Det varade någon dag eller två och sedan var jag utfryst igen.

Friendsrapporten – om förtroende för vuxna

11 % av eleverna i årskurs 3-6 som blivit utsatta för kränkningar av annan elev har inte berättat om detta för någon

24 % av eleverna i årskurs 6-9 som blivit utsatta för kränkningar av annan elev har inte berättat om detta för någon

Upplever du att personalen på skolan agerar när de märker/får veta att elever blir illa behandlade/kränkta?

Åk 6-9:

  • Aldrig: 9 %
  • Sällan: 13 %
  • Ibland: 25 %
  • Oftast: 36 %
  • Alltid: 18 %

Nu räcker det!

När Adrian gick i 7:an började han fundera på att byta skola. Efter att ha övervägt saken bestämde han sig ändå för att försöka stanna.

– Jag tänkte att det ju bara är två år kvar, så jag får stå ut.

Men så hände ändå det som fick Adrian att bli så ledsen att han inte hade något val.

– Sista skoldagen innan sommarlovet skulle alla i klassen skriva lappar med något positivt till någon annan. Men jag var den enda i hela klassen som inte fick någon lapp. Läraren och alla eleverna hade glömt bort mig.

Friendsrapporten – om trakasserier

Vanligaste grunden för trakasserier (åk 3-6)

1. Etnicitet 21 %

2. Vem du blir kär i 16 %

3. Att du är tjej eller kille 13 %

Vanligaste grunden för trakasserier (åk 6-9)

1. Etnicitet 16 %

2. Kön 13 %

3. Funktionsnedsättning (funktionsnedsättningar kan vara fysiska, psykiska eller intellektuella. En del syns, som att man använder rullstol, medan andra är mer osynliga och inte märks lika lätt, som exempelvis allergi, ADHD och dyslexi)12 %

Äntligen vänner

Adrian bestämde sig för att det fick vara nog. Så när det var dags att börja 8:e klass hade han bytt skola – och det var först då som mobbingen slutade helt. Adrian fick en nystart och redan första dagen möttes han av vänlighet.

– Direkt var den någon som frågade om jag ville hänga med efter skolan. Jag blev jätteglad och det betydde jättemycket för mig.

– Det känns egentligen inte rätt att den som blir mobbad ska behöva flytta, men ibland kanske det är det som krävs. Så här i efterhand önskar jag att jag bytt skola mycket tidigare. Det är stor skillnad på hur det är att stå utanför jämfört med att ha vänner.

Friendsrapporten – om otrygga platser

Åk 3-6

1. Toaletter 21 %

2. Omklädningsrum 18 %

3. Korridor 6 %

Åk 6-9

1. Toaletter 16 %

2. Omklädningsrum 12 %

3. Korridor 8 %

Egen drivkraft

Adrian är övertygad om att hans starka intressen hjälpte honom när det var som värst.

– Det gjorde att jag hade något att se fram emot, till exempel sjunga eller gå på filminspelning. Jag har också alltid kunnat skriva musik och det var under den jobbiga perioden jag skrev min låt ”Det blir bättre”, som handlar om hur det är att vara utanför och att man inte ska ge upp.

Ambassadör för Friends

När Adrian fick frågan om han ville bli ambassadör för Friends, så var svaret ett självklart ja. Friends kämpar varje dag med att skapa en värld utan mobbning – där inga barn går till skolan med en klump i magen. Där inga barn somnar ledsna på kvällarna.

"Jag vill visa att det inte är tufft eller coolt att mobba andra. Och jag hoppas på att vara en förebild för andra unga"

– Adrian Macéus

Källor: Friendsrapporten 2020

Friendsrapporten har publicerats sedan 2012 för att sprida kunskap om förekomsten av mobbning och kränkningar i svensk skola.

Rapporten är baserad på Friends enkäter och förmedlar barns egna röster.

Läs mer om Friends