Hur kan vi hjälpa dig?

Här hittar du de vanligaste frågorna om lotteriet. Förhoppningsvis finner du svaret på din fråga här, annars är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vi vill varna för bedragare som ringer, mejlar och påstår sig vara från Postkodlotteriet

Det förekommer bedrägerier och -försök där bedragare har ringt och mejlat personer och påstått att de vunnit i Postkodlotteriet. Läs mer om bedragare under aktuellt.

Just nu frågar andra efter

Uppdaterad 2025-04-25

Vi har tydliga kvalitetskrav och rutiner för hur säljsamtal för Postkodlotteriet ska gå till, och vi följer upp med våra leverantörer att våra krav efterlevs. Vilka leverantörer vi använder skiftar från tid till annan.

Samtliga säljare ska genomgå en obligatorisk utbildning i spelansvar, kunskap om lotteriet och hur man ska garantera kvaliteten i samtalet. I grundutbildningen ingår att särskilt stor hänsyn ska visas i förhållande till personer som kan betraktas som särskilt utsatta. Det gångna året har vi dessutom skärpt vår kvalitetskontroll, bland annat har nya säljmanus tagits fram och dessa ska inte leverantörerna avvika från.

Vi arbetar ständigt med våra leverantörer för att säkerställa kvaliteten och har den senaste tiden vidtagit åtgärder kopplat till telefon- och dörrförsäljning. Därmed känner vi oss trygga med att använda alla våra försäljningskanaler.

Telefonförsäljning
Postkodlotteriet använder sig av flera olika bolag för telefonförsäljning. Vilka leverantörer vi vänder oss till skiftar från tid till annan.

  • Alla telefonförsäljare ska endast använda godkända manus och vi har skarpt instruerat leverantörerna att inte avvika från manus. Alla säljare ska lyssna, visa respekt och kommunicera på sätt som kunden förstår.
  • Såväl ny kund som befintlig kund måste förutom accept i telefonsamtalet, också bekräfta affären skriftligt genom att svara på ett sms, eller för ny kund: BankID.
  • Alla samtal där kunden accepterar ett säljerbjudande spelas in och ska kvalitetsgranskas hos leverantörsbolaget.

Dörrförsäljning
Postkodlotteriet har säljare som knackar dörr med erbjudande om att köpa lotter. Säljarna har tydliga krav för hur man agerar när man företräder Postkodlotteriet.

  • Säljare bär alltid Postkodlotteriets röda jacka och har legitimation väl synlig.
  • Vid köp av lott via dörrsäljare fyller kunden själv i sina betalningsuppgifter och signerar via en iPad som säljaren tillhandahåller.
  • Postkodlotteriet informerar alltid den lokala polisen inför att dörrförsäljare besöker ett område som en trygghetsskapande åtgärd.


Postkodlotteriet informerar alltid lokalmedier om vi upptäcker bedrägeriförsök i Postkodlotteriets namn – något som tyvärr sker alltför ofta.

Tryggt köp av lottprenumeration
Säljare för Postkodlotteriet ber aldrig dig att lämna över dina kort- eller bankuppgifter.

Kontakta vår Kundservice
Om ett telefonsamtal eller möte med säljare för Postkodlotteriet väcker frågor eller minsta oro är man alltid välkommen att kontakta vår Kundservice.

Uppdaterad 2024-04-12

Vi har full vinstbevakning och hör alltid av oss om det blir en vinst på dina lotter. Om du vill kan du även rätta din lott när du loggar in på Mina sidor. 😊

Så här skickas ditt vinstbesked:
Vinster över 5 000 kr: Håll utkik efter ett vinstbrev i brevlådan eller vårt glada vinnarsamtal.

Vinster under 5 000 kr: Då informerar vi dig via sms eller mejl. Glöm inte att uppdatera dina kontaktuppgifter via Min profil på Mina sidor så att alla vinstbesked når fram.

Det kan vara bra att veta att vi aldrig ber våra vinnare att identifiera sig med BankID när vi ringer för att meddela en vinst. Läs mer om bedrägeriförsök och polisens tips för skydd mot bedrägerier.

Uppdaterad 2024-04-12

Nej, vi skickar aldrig vinstbesked för Postkodlotten via sociala medier. Varken på Instagram, Facebook, Twitter eller liknande.

Om du fått en vänförfrågan eller privat meddelande som säger att du har vunnit och ber om personuppgifter, bild på pass eller ID-kort eller uppmanar dig att klicka dig vidare till en webbplats för att få din vinst bör du:

  • Radera meddelandet omedelbart
  • Blockera avsändaren

När du vinner i Postkodlotteriet skickas ett meddelande via brev, sms eller mejl. Vi ber aldrig om kontouppgifter när du har vunnit. Alla vinster betalas ut automatiskt till ditt registrerade konto.

När du har autogiro sätts vinsten in på samma konto. Betalar du via kontokort eller faktura loggar du in på Mina sidor och lägger till ditt utbetalningskonto under Min profil.

Om du känner dig osäker eller har du ytterligare frågor är du alltid varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

Uppdaterad 2024-04-12

Undrar du om lyckan har landat på just ditt postnummer? 🤞 Det är enkelt att ta reda på:

  • Rätta din lott: Logga in på Mina sidor och klicka på Rätta lott för att direkt se om du har en vinst att hämta hem. Du kan rätta en åt gången eller allt på en gång.
  • Utforska vinstkartan: För en extra dos spänning, besök vår vinstkarta! Här kan du utforska var i landet vinsterna har landat nyligen genom att söka på din ort eller postnummer för en specifik period.

Och oroa dig inte för att missa en vinst – vi har full vinstbevakning och meddelar dig alltid om ditt postnummer drar det längsta strået. Så håll ögonen öppna och lycka till!

Uppdaterad 2025-04-01

För att stoppa framtida säljsamtal, gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor med BankID
  2. Gå till Utskick
  3. Scrolla ner till Telefoni och bocka ur rutan som godkänner erbjudanden.
  4. Klicka på Spara som du finner längst ner på sidan

Nu har du spärrat för telefonförsäljning!

Vad händer efter att jag har registrerat en spärr mot säljsamtal?
När du väljer att sätta en spärr mot säljsamtal, kommer våra säljare att sluta ringa dig inom 1-2 arbetsdagar. Vi vill försäkra dig om att denna spärr inte påverkar dina chanser att vinna eller möjligheten att bli kontaktad om det roliga händer – nämligen att en vinst faller ut på ditt postnummer.

Inte kund?
Om du behöver hjälp att sätta upp spärren är vår kundservice bara ett mejl bort. Skicka ditt telefonnummer och ditt önskemål om spärr till kundservice@postkodlotteriet.se, så vi ser till att samtalen upphör.

Uppdaterad 2024-04-12

Du kan enkelt spärra din adress för framtida reklamutskick via formuläret på vår hemsida.

Att värva en vän till Postkodlotteriet är enkelt och belönande. Följ dessa steg:

  1. Registrera dig: Logga in på Mina sidor och välj "Värva en vän".
  2. Dela erbjudandet: Dela din personliga länk med dina vänner via e-post, sociala medier eller direkt. När de använder din länk för att köpa en Postkodlott får de ett presentkort på 200 kr att använda hos valfri butikskedja: Cervera, Granngården, Naturkompaniet, Royal Design eller Stadium.
  3. Få din belöning: När din vän har köpt sin lott får du en kostnadsfri månad på din egen lott.

Observera att du måste ha en aktiv Postkodlott för att kunna värva vänner. Om du inte redan har en, kan du köpa en lott här.

För mer information och detaljerade instruktioner, besök vår sida om Värva en vän.

Har du en annan fråga?

Ring oss

Vi har öppet kl. 8-18 helgfria vardagar.

0771-22 55 22

Mejla oss

Behöver du mer information? Vi är bara ett mejl bort.

kundservice@postkodlotteriet.se