Vanliga frågor om betalningar
Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna om kortbetalning, autogiro och betalningar. Förhoppningsvis finner du svaret på din fråga här, annars är du givetvis välkommen att kontakta oss.
När dras betalningen för min lott?
Uppdaterad 2024-04-17
Din betalning dras enligt följande:
Uppdaterad 2024-04-12
Vi erbjuder två betalningsalternativ:
- Autogiro: Automatisk månadsbetalning från ditt bankkonto. Betalningar dras den första bankdagen varje månad. Du kan enkelt aktivera ditt autogiro med BankID på vår hemsida.
- Kortbetalning: Betala direkt med ditt bankkort vid köptillfället. Betalningar dras automatiskt den andra bankdagen varje månad. Notera att kreditkort inte kan användas för lottköp.
Betalningen sker alltid i förskott för nästkommande spelomgång. För mer information om betalningsdagar, besök sidan Så fungerar lotteriet.
Vad händer om jag missar en betalning?
Uppdaterad 2024-04-12
Detta gäller för våra olika betalsätt:
- Autogiro: Om betalningen inte kan dras den första bankdagen sker nya uttagsförsök i mitten och slutet av månaden.
- Kort: Om betalningen inte kan dras den andra bankdagen sker nya uttagsförsök i slutet av månaden.
- Faktura: Om betalningen inte kommer in på förfallodatum deltar inte lotten den avsedda spelomgången och du får du en ny faktura till nästa spelomgång.
Om du avstår att betala din faktura under sex sammanhängande månader avslutas prenumerationen automatiskt.
Vad händer om jag väljer att inte betala?
Uppdaterad 2024-04-12
Om du väljer att avstå från att betala så deltar du helt enkelt inte den utlottningen. Det är frivilligt att delta i lotteriet och du är aldrig skyldig att betala för lotterna.
Tänk på att du behöver du avsluta din prenumeration för att stoppa framtida betalningar via autogiro eller kort.
Varför har ni dragit pengar två gånger?
Uppdaterad 2024-09-18
En prenumeration i lotteriet betalas en månad i förskott och när man är ny kund, eller har missat den första månadsbetalningen, gäller detta exempel:
- Den första betalningen, som drogs i slutet av oktober, är för deltagande i november spelomgång.
- Den andra betalningen, som drogs i början av november, är för deltagande i december spelomgång.
Det blir alltså två täta betalningar när man är ny kund eller missar att betala den första bankdagen. Dessa betalningar avser två olika månaders deltagande för din lott.
I fortsättningen kommer betalningarna att dras med en månads mellanrum, den första eller andra bankdagen beroende på vilket betalsätt du har.
Har du fler funderingar kring dina betalningar? Tveka inte att kontakta oss för personlig hjälp.
Hur registrerar jag ett utbetalningskonto?
Uppdaterad 2024-04-09
Betalar du via autogiro? Då sker utbetalningen av kontantvinster till samma konto som du betalar med.
Om du betalar via kort eller faktura registrerar du ett utbetalningskonto så här:
- Logga in på Mina sidor.
- Klicka på Min profil.
- Scrolla ner till Utbetalning av vinst och klicka på den blå pennan till höger.
- Fyll i ditt kontonummer och klicka på Spara.
Nu är ditt utbetalningskonto registrerat!
Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice för hjälp att lägga till ditt utbetalningskonto. Skicka dina person- och kontouppgifter till via mejl till: kundservice@postkodlotteriet.se.
När dras betalningen om jag köper fler lotter?
Uppdaterad 2024-04-09
Så här dras betalningen när du utökar din prenumeration:
- Autogiro: Den första betalningen dras i slutet av månaden för lottköpet och avser den nya lottens deltagande i nästkommande spelomgång.
- Kort: Den första betalningen dras i samband med lottköpet och avser den nya lottens deltagande i nästkommande spelomgång.
Den andra betalningen dras i början av månaden därpå, gäller båda betalsätt, och avser alla lotters deltagande i kommande spelomgång.
Bra att veta! De två första betalningarna dras tätt inpå varandra när du lägger till lotter i din prenumeration. Vi gör så för att din nya lott ska komma med och delta så snart som möjligt. I fortsättningen kommer betalningen att dras med en månads mellanrum.
Varför har jag fått en faktura när betalningen dras automatiskt?
Uppdaterad 2024-04-12
Om du fått en faktura beror det på att ditt tidigare betalsätt har avslutats. Till exempel att ditt kort har gått ut eller att medgivandet för autogirot har makulerats.
Du kan lägga till ett nytt betalkort via Mina sidor/Min profil eller registrera ett nytt autogiromedgivande med Mobilt BankID på hemsidan.
Hur fyller jag i mitt kontonummer?
Uppdaterad 2024-04-09
Kontonummer och clearingnummer ska fyllas i utan bindestreck, mellanslag eller kolon.
Den femte och sista siffran i ditt clearingnummer ska uteslutas helt (detta gäller för konton i Swedbank och Sparbankerna).
Hur skapar jag ett autogiromedgivande?
Uppdaterad 2024-04-12
Att skaffa autogiro är både enkelt och säkert och gör att du aldrig missar en dragning. Följ dessa steg:
- Med BankID: Besök vår hemsida för att skapa ett autogiromedgivande med BankID. Det är en snabb och säker process som slutförs på några minuter.
- Via internetbank: Välj Svenska Postkodföreningen som betalningsmottagare och ange ditt personnummer (12 siffror) som betalningsreferens.
- Med blankett: Efter din beställning skickar vi en autogiroblankett till din postadress. Fyll i den och returnera den till oss utan kostnad:
Svenska Postkodlotteriet
FRISVAR 204 600 92
110 01 Stockholm
Har din blankett kommit på villovägar? Inga problem! Du kan enkelt ladda ner en ny autogiroblankett eller kontakta oss, så hjälper vi dig!
Hur byter jag kontonummer för autogiro?
Uppdaterad 2024-04-09
Om du behöver ändra kontonummer för ditt autogiro tar du kontakt med din bank och ber dem flytta medgivandet till det nya kontot.
Bra att veta: När du har bytt bank är det den nya banken som hjälper dig med detta.
Kan jag betala manuellt om det ej dragits från autogirot?
Uppdaterad 2024-04-12
Om bankkontot för autogirot fortfarande är aktivt behöver du inte göra någonting, vi gör nya uttagsförsök senare i månaden.
När du missar den första betalningen via autogiro gör vi nya uttagsförsök i mitten och i slutet av månaden, för ditt deltagande i nästa månads spelomgång.
Om du däremot behöver ändra konto för autogiro tar du kontakt med din nuvarande bank och ber dem flytta medgivandet till det nya kontot.
Uppdaterad 2024-04-09
Följ dessa steg för att byta betalkort för din lott:
- Logga in på Mina sidor och gå till Min profil.
- Scrolla ner till Mitt betalsätt och klicka på den blå pennan till höger.
- I rutan som öppnas klickar du på fliken Kort och fyller i kortnummer, giltighetstid och CVC/CVV-kod.
- Följ stegen för att verifiera ditt nya kortnummer med BankID.
- En bekräftelse visas på skärmen när ditt kortnummer har uppdaterats och ett bekräftelsemejl skickas till din registrerade mejladress.
Nu har du bytt betalkort för din lott!
Varför dras en krona när jag registrerar nytt betalkort?
Uppdaterad 2024-04-09
I samband med att du byter kort reserverar vi en krona för att kontrollera att kortet fungerar. Den betalas sedan tillbaka till dig.
Vad innebär tjänsten Automatisk kortuppdatering?
Uppdaterad 2024-04-09
För att stärka säkerheten för dig som kund när ditt kort används för återkommande betalningar byts ditt kortnummer ut till ett fiktivt kortnummer.
Detta innebär att du inte längre behöver meddela oss om ditt kortnummer skulle ändras av någon anledning. Så länge ditt bankkonto finns kvar och kortmedgivande är aktivt kan köpet genomföras med det fiktiva kortnumret.
Varför står det att mina kortuppgifter är felaktiga?
Uppdaterad 2024-04-12
Detta kan bero på olika saker, till exempel:
- Att kortet inte är upplåst för internetköp.
- Att banken inte godkänner kortet för betalning av spel.
- Att siffrorna är felaktigt ifyllda/att du har med bindestreck eller mellanslag.
- Att det är ett kreditkort. Det går endast att köpa lotter i Postkodlotteriet med ett vanligt betalkort.
Du är alltid välkommen att kontakta oss för hjälp att registrera ditt betalsätt!