Vanliga frågor om mina lotter

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna om lotter och flytt. Är du intresserad av att avsluta din lott hittar du mer information här. 

Uppdaterad 2024-04-12

För att se alla dina aktiva lotter, logga in på Mina lotter på Mina sidor. Där hittar du en tydlig sammanställning av dina lotter, inklusive:

  • Lottnummer: Unikt identifieringsnummer för varje lott.
  • Andelar: Antal andelar du innehar för aktuella och kommande spelomgångar.
  • Betalstatus: Visar om lotten är betald eller när nästa betalning kommer att dras.
  • Status: Aktuell status för lotten – om den deltar i kommande spelomgång  eller från vilket datum den är aktiv.
  • Plus och Premium: Information om vilka lotter du har uppgraderat för ytterligare vinstchanser.

Exempel:

Uppdaterad 2024-09-18

Alla lotter betalas i förskott och din lott börjar delta månaden efter din första betalning. Till exempel, en lott som är köpt och betald i september gör dig till en del av spänningen i oktober spelomgång!

Vill du veta exakt vilka spelomgångar du deltar i? Då finns två sätt:

 

 

  • Hemsidan: Om du vet när din lott är betald, kan du ta en titt på spelomgångarna direkt på vår hemsida.

 

Uppdaterad 2024-04-12

Är du nyfiken på om turen har varit på din sida? Att rätta din lott är enkelt! 😊

  1. Logga in på Mina sidor 
  2. Välj Rätta lott
  3. Rätta en lott åt gången eller rätta alla samtidigt. Ditt val!

Vinstbevakning
Vi erbjuder även full vinstbevakning och meddelar dig alltid via sms, mejl eller brev så fort du har vunnit. För att säkerställa att du inte missar några goda nyheter, kom ihåg att hålla dina kontaktuppgifter aktuella under Min profil

Dagliga dragningsresultat
Varje morgon kl. 08.00 kan du dessutom besöka vår hemsida för att se alla de senaste vinsterna listade under Dagliga dragningsresultat

 

Uppdaterad 2024-04-12

Ja, du kan faktiskt ha lotter på flera olika postnummer. Det enda kravet är att du ska ha minst en lott registrerad där du är folkbokförd. Det betyder att du kan ha en lott för din nuvarande adress, din förra bostad, eller kanske till och med på ett lantställe

För mer information om hur du kan sprida dina vinstchanser är du välkommen att kontakta oss

Uppdaterad 2024-04-12

Ingen åtgärd krävs från din sida – vi övervakar alla lotter som tillhör en avliden person. Om en lott vinner, kommer vi att skicka vinstinformation direkt till dödsboet.

Observera att undantaget är när man vinner extralotter, där ingen kommunikation skickas ut. Extralotter deltar automatiskt i nästa månads spelomgång och avslutas sedan automatiskt.

Om du behöver hjälp med att avsluta en prenumeration för en avliden person? Läs mer här om hur du går till väga för att genomföra avslutet.

Uppdaterad 2024-09-18

Att aktivera en gammal lott är enkelt!

  • Automatisk återaktivering:
    Om du har en äldre lott som inte längre är aktiv, men som fortfarande har tillgängliga andelar, återaktiveras den automatiskt när du köper en ny lott via vår hemsida. Inga ytterligare steg krävs!
  • Personlig assistans för återaktivering:
    Om du föredrar personlig service eller behöver hjälp med processen är vi här för att hjälpa dig. Kontakta oss så guidar vi dig genom varje steg för att få din lott att delta igen.

Uppdaterad 2024-10-10

Alla lotter i Postkodlotteriet är tillsvidareprenumerationer och deltar så länge som du själv önskar vara med.

Detta gäller för lotter som köps i butik:

  • Den första betalningen sker på plats med säljaren och gäller för två kommande spelomgångar 
  • Den andra betalningen dras i början av månad två och avser deltagande i den kommande tredje spelomgången.

Till exempel: Om du köper lotten i oktober avser din första betalning deltagande i november och december. Din andra betalning kommer att dras i början av december, för deltagande i januari.

Du kan självklart avsluta eller göra ändringar i din prenumeration när du vill.

Uppdaterad 2024-04-12

Ibland behöver vi skapa nya postkoder för att vinsterna inte ska bli alltför små och då sker en så kallad postkodsplitt.

Detta gör vi för att det ska vara ungefär lika många lottköpare i varje postkod. En postkod tilldelas av oss och kan bestå av max 99 lottnummer per postkod.

Självklart har du lika stor chans att vinna på din nya postkod då vinstdragningen sker helt slumpmässigt!

Uppdaterad 2024-04-12

Ja, det är fullt möjligt att överta en lott om du bor på samma adress som den nuvarande lottinnehavaren. Detta kan vara aktuellt i flera olika situationer, som till exempel om en familjemedlem har flyttat eller har gått bort.

Vänligen kontakta oss om du önskar hjälp med detta. Vi guidar dig genom processen steg för steg och ser till att allt går rätt till så att du kan fortsätta delta i lotteriet utan avbrott.

Uppdaterad 2024-09-25

Premier och gåvor skickas ut efter att lotten har deltagit sin första spelomgång.

Till exempel: Om du gör din första betalning i september startar lotten i oktober spelomgång och då bör din premie vara dig tillhanda i mitten av november.

Om din premie inte levereras på utsatt tid är du välkommen att kontakta oss för hjälp med ett nytt utskick.

Uppdaterad 2024-04-12

Behöver du ändra ditt lottantal eller säga upp din prenumeration? Inga problem, här har vi samlat de vanligaste frågorna om hur du säger upp din lott. 

Vanliga frågor vid flytt

Uppdaterad 2024-04-12

Javisst, ingen anledning till oro! När du byter adress, flyttar dina lottandelar med dig.

För att snabbt se hur många andelar du har, är det bara att:

  1. Logga in på Mina sidor med BankID.
  2. Klicka på Mina lotter för en översikt av dina aktiva lotter och antal andelar för både aktuell och kommande spelomgångar.

 

Och kom ihåg, du kan fortsätta delta med en lott knuten till din förra adress om du så önskar. Nyfiken på hur det fungerar? Kontakta oss för mer information!

 

Uppdaterad 2024-04-12

Absolut, det är inga problem! Du kan lägga till fler lotter för olika adresser, som din tidigare bostad eller ett sommarhus, för att öka dina chanser att vinna. Kom ihåg att du måste ha minst en lott registrerad på din folkbokföringsadress. Efter det kan du fritt lägga till fler lotter på adresser efter eget val.

Kontakta vår kundservice, så hjälper vi dig att anpassa ditt deltagande som du vill ha det. 😊

Uppdaterad 2024-04-12

Vid adressändring uppdateras ditt lottnummer automatiskt och du deltar med det nya numret efter att vi bekräftat betalning för den nya adressen. Tills den nya lotten är bekräftad deltar du med ditt gamla lottnummer.

Efter att uppdateringen är klar, får du en skriftlig bekräftelse skickad via brev med information om ditt nya lottnummer.

Och glöm inte – du har även möjlighet att behålla en lott på din gamla adress för att öka dina chanser att vinna genom att delta på flera adresser samtidigt. När du väl är folkbokförd på din nya adress, kontakta oss så hjälper vi dig att ordna det.

Uppdaterad 2024-04-12

Du kan lugnt luta dig tillbaka! Ändringen sker automatiskt för de kunder som berörs av postnummerändringen i början av mars varje år.

När ändringen är gjord skickar vi en skriftlig bekräftelse med det nya lottnumret till dig. Fram till dess deltar du med det gamla postnumret precis som vanligt.

Självklart behåller du samma vinstchans då alla utlottningar sker helt slumpmässigt.

Uppdaterad 2024-04-12

Absolut! Se bara till att du har minst en lott aktiv där du är folkbokförd, så går det fint att flytta eller lägga till en lott på ditt lantställe.

När du vill sätta igång behöver vi följande uppgifter:

  • Ditt namn och kundnummer eller personnummer
  • Numret på den lott du önskar flytta
  • Adressen där lotten ska registreras

Är det dags att göra flytten? Kontakta bara vår kundservice, så ordnar vi resten.

Uppdaterad 2024-04-09

Absolut! 😊 Så länge du har en folkbokförd adress i Sverige går det fint att delta i lotteriet - även om du reser bort tillfälligt.

Har du en annan fråga?

Ring oss

Vi har öppet kl. 8-18 helgfria vardagar

0771-22 55 22

Mejla oss

Behöver du mer information? Vi är bara ett mejl bort.

kundservice@postkodlotteriet.se