Vanliga frågor om lotteriet

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna om lotteriet, lottköp och försäljning. Förhoppningsvis finner du svaret på din fråga här, annars är du givetvis välkommen att kontakta oss.

Svenska Postkodlotteriet startade 2005 med övertygelsen om att världen blir bättre med starka ideella organisationer.

Hela överskottet från lotteriet går årligen till 61 ideella organisationer som arbetar för en bättre värld, samtidigt som vi skapar glädje för våra kunder med nya vinstutdelningar varje dag. Läs mer om Postkodlotteriet här.

Uppdaterad 2024-04-12

Nej, Svenska Postkodlotteriet är inte statligt. Vi har ett svenskt lotteritillstånd utfärdat av Spelinspektionen som är en statlig myndighet.

Lotteriet drivs av Svenska Postkodlotteriet AB, på uppdrag av Svenska Postkodföreningen. Därför går hela överskottet till 61 ideella organisationer som kämpar för en bättre värld. 🌍

Uppdaterad 2024-04-12

Postkodlotteriet är mer än bara spänning och vinster; hela överskottet går till ideella organisationer som arbetar för en bättre värld. Så här fördelas lottintäkterna för att maximera både vinstglädjen för våra kunder och stödet till civilsamhället:

  • Vinster: Cirka 40% av intäkterna går tillbaka till kunder i form av vinster.
  • Drift: Omkring en tredjedel går till kostnader så som IT, personal, marknadsföring och tv-produktion av Postkodmiljonären och Drömpyramiden.
  • Välgörenhet: Hela överskottet går till 61 ideella organisationer – årligen över en miljard kronor.

Postkodlotteriet är Sveriges lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Upptäck mer om Postkodlotteriet i vår årsrapport, som ger utförlig information om lotteriet och hur vi tillsammans skapar positiv förändring. 💚

Uppdaterad 2024-03-12

I Postkodlotteriet deltar och vinner du tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. För oss är det självklart att aktivt arbeta med hållbarhet i alla led av vår verksamhet och att bidra positivt till samhället.

  • Starkt civilsamhälle: Postkodlotteriets övertygelse är att världen blir bättre med starka ideella organisationer. Därför går hela överskottet – över en miljard kronor varje år – till organisationer som arbetar för bättre villkor för människa, djur och natur.
  • Spelansvar: Vi arbetar på flera sätt med spelansvarsfrågor för att vara ett tryggt lotteri som skapar glädje för kunderna och samtidigt bidrar positivt till omvärlden.
  • Klimat & miljö: Vi driver ett proaktivt arbete för att förebygga och minska klimatavtryck och miljöpåverkan i egna led, och vi arbetar brett med miljöansvar och hållbara inköp.
  • Socialt ansvar: Vi arbetar med aktiviteter inom social hållbarhet både för medarbetare och för påverkan i vår värdekedja, till exempel inom mångfald och inkludering.

För mer information om vårt hållbarhetsarbete, besök sidan hållbarhet på Postkodlotteriet. Där kan du även läsa mer om affärsetik och våra policyer.

Uppdaterad 2024-04-08

Nej, Postkodlotteriet och andra allmännyttiga lotterier får inte vara med i Spelpaus.se enligt beslut från Spelinspektionen.

Därför har vi utvecklat vår egen Lottavstängning. Med avstängningssystemet avslutar du samtliga lotter i din prenumeration. Du blir dessutom spärrad för lottköp i 12 månader och spärras för reklam. Du har ingen möjlighet att ångra beslutet.

Du behöver ha BankID för att kunna identifiera dig och bekräfta avstängningen.

Läs mer om hur Postkodlotteriet arbetar med spelansvar.

Uppdaterad 2024-04-12

För Postkodlotteriet är det självklart att arbeta med spelansvar och erbjuda en trygg och säker lotteriupplevelse. Vi har en rad olika verktyg för spelansvar och vidtar åtgärder för kunder i lotteriet som behöver begränsa sitt deltagande. Att delta i Postkodlotteriet ska skapa glädje och bidra till något positivt.

  • Åldersgräns: Vi tillämpar en strikt 18-årsgräns för att bli kund i lotteriet.
  • Ingen bindningstid: Det är fritt att när som helst avsluta sin prenumeration.
  • Ingen betalningsskyldighet: En kund kan aldrig bli betalningsskyldig i Postkodlotteriet – endast betalda lotter är med i dragningar. Det är inte möjligt att köpa lott på kredit.
  • Maxgräns för lotter: En kund kan ha upp till 20 lotter per månad.
  • Omsorgssamtal: Kunder med många lotter kontaktas personligen av våra specialutbildade kundservicemedarbetare som genomför så kallade omsorgssamtal.
  • Självtest: På vår hemsida finns verktyg för att hjälpa kunder att utvärdera sitt spelande genom ett snabbt, kostnadsfritt och anonymt självtest.
  • Lottavstängning: Kunder kan själva välja att ta en paus från lotteriet genom att enkelt stänga av sig via vår hemsida eller kontakta oss på 0771-22 55 22, helgfria vardagar kl. 08.00-18.00.
  • Stöd till storvinnare: Storvinnare erbjuds kostnadsfri rådgivning inom ekonomi och juridik av extern part samt stöd av psykolog.
  • Interna utbildningar: Alla medarbetare på Postkodlotteriet och berörda leverantörer genomgår löpande skräddarsydda spelansvarsutbildningar.
  • Reklamspärr: Önskar man stoppa reklamutskick kan man enkelt spärra sin adress.
  • Sper-medlemskap: Postkodlotteriet är medlem i branschorganisationen Sper och följer deras riktlinjer för spelansvar och marknadsföring.

Spelpaus
Postkodlotteriet omfattas inte av det nationella avstängningsregistret spelpaus.se så en eventuell avstängning där gäller därmed inte hos oss. Vi har därför utvecklat ett eget avstängningssystem för de kunder som behöver stöd att begränsa sitt deltagande. Du som är kund kan stänga av dig via vår Lottavstängning.

Stöd och rådgivning
Om du behöver stöd eller rådgivning relaterat till spel, finns stödorganisationer som Stödlinjen, Spelberoendes Riksförbund, Spelprevention.se och Spelinstitutet/Sustainable Interaction tillgängliga.

Uppdaterad 2024-04-18

Vad kul att du vill söka jobb hos oss på Svenska Postkodlotteriet! Vi är alltid intresserade av att komma i kontakt med nya potentiella medarbetare som vill vara med och bidra till att stärka och vidareutveckla vårt företag.

Du är varmt välkommen att besöka vår karriärsida där vi annonserar lediga tjänster.

Vi ser fram emot att höra från dig! 😊

Vanliga frågor om lottköp

Uppdaterad 2024-04-12

Vi förstår att flexibilitet är viktigt. Därför har vi ingen bindningstid eller uppsägningstid på våra lotter, vare sig det gäller en ordinarie Postkodlott eller en Postkodlott med Plus eller Premium

Du bestämmer själv hur länge du vill delta och när du önskar avsluta eller byta lottnivå  – helt på dina egna villkor. Detta ger dig flexibiliteten att anpassa ditt deltagande efter dina aktuella önskemål.

Om du önskar byta lottnivå och betalar via kort eller autogiro, eller om du vill avsluta din prenumeration och betalar med autogiro, ber vi dig att informera oss minst fem bankdagar före din nästa betalning. Detta på grund av att banken kan reservera beloppet några dagar innan debitering sker.

Uppdaterad 2024-09-18

Postkodlotteriet är ett prenumerationslotteri där en lott kostar 180 kronor per månad. Din lott deltar automatiskt i varje dragning och nya vinster lottas ut varje dag, året om.

Dessutom har du möjlighet att uppgradera din lott till Plus eller Premium för chans i ytterligare dragningar utöver den ordinarie vinstplanen. Plus för en extra kostnad på 20 kronor per lott och månad, eller Premium för 40 kronor.

Oavsett vad du väljer, är du inte bara med i spänningen av våra dagliga utlottningar, utan du stödjer även 61 ideella organisationer. Det är en vinst i sig!

En enda lott, så många möjligheter! ⭐

Uppdaterad 2024-09-18

Att delta i Postkodlotteriet är både enkelt och roligt – samtidigt som du bidrar till en god sak! Här är alla sätt du kan komma igång och köpa en lott:

Vi ser fram emot att välkomna dig till vår gemenskap! 😊

Uppdaterad 2024-09-17

Nej, på grund av vårt unika lotterikoncept där din lott är kopplad till en specifik adress, kan vi inte erbjuda lottköp till personer med skyddad identitet.

Läs mer om hur lotteriet fungerar här.

Tack för din förståelse! 🌼

Vanliga frågor om försäljning

Uppdaterad 2024-04-12

Ja, det stämmer att vi har säljare som knackar dörr med erbjudande om att köpa lotter till kommande utlottningar.

När du ska genomföra ett köp med en av våra dörrsäljare fyller du själv i dina betalningsuppgifter och signerar köpet via en iPad som säljaren tillhandahåller.

Om du skulle ha några frågor eller funderingar efter ett möte med någon av våra säljare är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

Uppdaterad 2024-04-12

Du kan enkelt spärra din adress för framtida reklamutskick via formuläret på vår hemsida.

Uppdaterad 2024-04-09

För att stoppa framtida säljsamtal, gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor med BankID
  2. Gå till Utskick
  3. Scrolla ner till Telefoni och bocka ur rutan som godkänner erbjudanden.
  4. Klicka på Spara som du finner längst ner på sidan

Nu har du spärrat för telefonförsäljning!

Vad händer efter att jag har registrerat en spärr mot säljsamtal?
När du väljer att sätta en spärr mot säljsamtal, kommer våra säljare att sluta ringa dig inom 1-2 arbetsdagar. Vi vill försäkra dig om att denna spärr inte påverkar dina chanser att vinna eller möjligheten att bli kontaktad om det roliga händer – nämligen att en vinst faller ut på ditt postnummer.

Inte kund?
Om du behöver hjälp att sätta upp spärren är vår kundservice bara ett mejl bort. Skicka ditt telefonnummer och ditt önskemål om spärr till kundservice@postkodlotteriet.se, så vi ser till att samtalen upphör.

Uppdaterad 2024-04-09

Vi arbetar aktivt för att minska antalet pappersutskick genom ökad digital kommunikation. Vår marknadsföring blir alltmer digital och under 2023 minskade vi adresserad direktreklam med 75 procent jämfört med föregående år.

Minskat antal brevutskick
Vi strävar efter digital kundkommunikation så långt det är möjligt. Ett exempel är vårt samarbete med Kivra, den digitala brevlådan. Med Kivra har vi lyckats minska brevutskicken till våra kunder.

FSC- och Svanenmärkt papper
Postkodlotteriets totala pappersförbrukning minskade 2023 med 64 procent jämfört med föregående år. Vid de pappersutskick som görs så används FSC- och Svanenmärkt papper.

Har du en annan fråga?

Ring oss

Vi har öppet kl. 8-18 helgfria vardagar.

0771-22 55 22

Mejla oss

Behöver du mer information? Vi är bara ett mejl bort.

kundservice@postkodlotteriet.se