
Ett tryggt lotteri
För oss innebär god affärsetik att vara trovärdig och alltid agera med respekt och integritet i relationen med andra – och självklart att följa lagar, regler och spelbranschens etiska riktlinjer. En viktig del är ett aktivt arbete med säker hantering av data för att skydda kundernas integritet.
Schysst agerande i alla lägen
Kunder, medarbetare, partners och leverantörer ska veta vad Postkodlotteriet står för och veta att vi erbjuder en seriös och trygg lotteriverksamhet, som varje år genererar ett miljardöverskott till ideella organisationer. Värdegrunden, policyer och arbetssätt är centrala verktyg i arbetet med god affärsetik för att leva upp till våra egna och omvärldens förväntningar. Både vi och oberoende externa parter gör regelbundet kontroller i alla delar av lotteriprocessen, från kundregistrering till vinstutdelning.
Integritet och informationssäkerhet
Postkodlotteriet har en miljon kunder. För oss är det högsta prioritet att värna alla nuvarande, blivande och tidigare kunders integritet och vi behandlar personuppgifter med stor försiktighet. All vår hantering av personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR, och regler om dataskydd och integritet.
Postkodlotteriet driver ett proaktivt och systematiskt informationssäkerhetsarbete. Sedan 2019 är Postodlotteriet certifierat enligt ISO 27001 och uppfyller de krav som standarden innebär när det gäller ledningssystem för informationssäkerhet.
Postkodlotteriet har en visselblåsarfunktion som hanteras av en oberoende extern part. Eftersom vi är fast beslutna att driva vår verksamhet på ett ansvarsfullt, etiskt och transparent sätt, uppmanar vi personal och samarbetspartners att alltid rapportera misstankar om lagöverträdelser, oegentligheter eller andra missförhållanden av allmänt intresse.
Postkodlotteriet arbetar aktivt mot penningtvätt, mutor och all form av korruption. Tydliga policyer, utbildningar och rutiner finns på plats för att förebygga och motverka denna typ av ekonomisk brottslighet.