Spelansvar
Vi vill bidra till ett ansvarsfullt spelande
Vi erbjuder ett underhållande lotteri. Med det följer också ett stort ansvar. Att delta i Postkodlotteriet ska skapa glädje och bidra till något positivt. Därför har vi sedan starten vidtagit en rad åtgärder för att förhindra överdrivet spelande. För oss är det självklart att jobba för att minska de negativa konsekvenserna som kan bli av spelande.
Vi erbjuder kunder som vinner 1 miljon kronor eller mer rådgivning i ekonomi och juridik samt stöd av psykolog
En tryggare lotteriupplevelse
Naturligtvis har vi en strikt 18årsgräns för våra produkter. Vi har även en gräns för hur många lotter en enskild kund kan prenumerera på. För oss är det ett sätt att skapa en tryggare lotteriupplevelse.
När vi får möjlighet att glädja kunderna med extra stora vinstcheckar, gör vi även det med ett ansvar. Den som vinner 1 miljon kronor eller mer på Postkodlotteriet får möjlighet till kostnadsfri rådgivning inom ekonomi, juridik och stöd av psykolog vid behov. På så vis får glada vinnare stöd kring hur de ska hantera en ofta härlig, men omtumlande händelse.
Alla våra medarbetare genomför en spelansvarsutbildning vartannat år
Viktigt med utbildade medarbetare
Alla våra medarbetare behöver förstå ansvaret som det innebär att driva ett lotteri. Därför ska alla medarbetare och externa säljare genomföra en spelansvarsutbildning. Det finns ett lagkrav på att en utbildning i spelansvar ska genomföras vart tredje år. Men vi nöjer oss inte med det. Våra medarbetare genomför utbildningen vartannat år.
Som medlemmar i SPER verkar vi för en hållbar spelmarknad
Vi är med och påverkar hela branschen
Som medlemmar i Spelbranschens Riksorganisation SPER är vi med och verkar för en sund och hållbar spelmarknad. Tillsammans med övriga medlemmar i SPER driver vi på för att få till stånd gemensamma riktlinjer på den svenska spelmarknaden och integrera speletiska frågor som en naturlig del i det dagliga arbetet.